Zduńska Wola, dnia 06.04.2018 r.
ZP.272.2.3.2018
Dotyczy: postępowania o udzielenie zamówienia publicznego pn.: „Budowa infrastruktury sportowej oraz systemu nawadniania na terenie Powiatowego Międzyszkolnego Ośrodka Sportowego w Zduńskiej Woli”
Odpowiedzi na zapytania nr 1
do Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia
Zgodnie z art. 38 ust. 2 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 1579 z późn. zm.), dalej „ustawa Pzp”, w odpowiedzi na skierowane zapytania do treści Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia, Zamawiający udziela następujących wyjaśnień:
1. Zamawiający opisując przedmiot zamówienia, czyli rodzaj oraz parametry nawierzchni syntetycznej ma obowiązek upewnić się, że produkty o takich parametrach (przebadane laboratoryjnie) są ogólnodostępne na rynku i każdy z wykonawców ma możliwość wyboru produktu spośród kilku dostępnych na rynku. Jako firma zajmująca się sportowymi nawierzchniami syntetycznymi dysponujemy bardzo dobrym rozeznaniem rynku zwracamy więc uwagę, iż tak dokładnie jak w SIWZ opisany rodzaj oraz parametry nawierzchni syntetycznej na bieżnię powodują, ze Zamawiający zamyka wielu firmom możliwość wystartowania w tym przetargu. Jeżeli Zamawiający stoi na stanowisku, że nie ogranicza w żaden sposób konkurencji - prosimy o wskazanie nazw co najmniej 3 produktów z nawierzchnią poliuretanową o typie i parametrach minimalnych jak wskazane w dokumentacji. Według naszej wiedzy tylko jeden producent firm Saltex posiada wyspecyfikowany produkt. Zamawiający oprócz parametrów technicznych zamieścił w specyfikacji także opis technologiczny produktu, gdzie cała nawierzchnia typu natryskowego ma być wykonana z granulatu EPDM. Jest to rozwiązanie niestandardowe i podrażające koszt całej inwestycji. Granulat EPDM jest znacznie droższy od standardowo stosowanego granulatu SBR w spodniej warstwie nawierzchni.
Zamawiający nie ma co prawda konieczności uwzględniać wszystkich nawierzchni dostępnych na rynku, jednak powinien tak opisać przedmiot zamówienia, aby potencjalni wykonawcy mieli możliwość wyboru produktów niezbędnych do realizacji tego zamówienia.
Ponieważ przedmiot zamówienia objęty jest dofinansowaniem z Ministerstwa Sportu i Turystyki ze środków Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej (FRKF) zwracamy uwagę, iż w oficjalnych zaleceniach Ministerstwa w zakresie projektów; Budowa i przebudowa zewnętrznych obiektów lekkoatletycznych - edycja 2017 - wytyczne zatwierdzone przez Jarosława Stawiarskiego Sekretarza Stanu MSiT, jednoznacznie określa rodzaj nawierzchni typu natryskowego tj:
Cytat:
ad. a.) Nawierzchnia typu natrysk jest nawierzchnią przepuszczalną dla wody, składającą się z dwóch warstw: elastycznej (nośnej) i użytkowej (natryskowej). Warstwa nośna stanowi mieszaninę granulatu gumowego SBR i lepiszcza poliuretanowego. Układana jest mechanicznie, bezspoinowo, przy pomocy dedykowanego urządzenia. Warstwę nośną pokrywa się warstwą użytkową (system poliuretanowy zmieszany z granulatem EPDM). Czynność tą wykonuje się poprzez natrysk mechaniczny (przy użyciu specjalnej natryskarki). Grubość warstwy użytkowej wynosi z reguły jedynie ok. 2-3mm
Niezrozumiałym jest więc fakt wprowadzania nawierzchni o zupełnie innym typie (całość z EPDM) i ograniczanie w ten sposób konkurencyjności postępowania. Tak opisana nawierzchnia nie spełnia ministerialnych założeń programu. W związku z powyższym wnosimy o zmianę nawierzchni na nawierzchnię zgodną z wyżej cytowanymi zapisami MSiT. o poniższych parametrach:
a) Wytrzymałość na rozciąganie - 0,60 – 0,65 Mpa
b) Wydłużenie w chwili zerwania - 79 – 81 %
c) Współczynnik tarcia - 0,54 – 0,56
d) Odkształcenie pionowe w temp. 23ºC - 2,1 – 2,3 mm
e) Amortyzacja – redukcja siły w temp. 23ºC - 40-41 %
f) Grubość całkowita nawierzchni - -Min 13 mm
Inwestycja jako finansowana z funduszy Ministerstwa Sportu i Turystyki powinna być zaprojektowana na poziomie dostatecznie wysokim, tak aby bieżnie wytrzymywały intensywne użytkowanie charakterystyczne dla ogólnodostępnych obiektów sportowych. Zamawiający wprowadzając powyższe zmiany dotyczące nawierzchni nie musi obawiać się obniżenia jakości wykonania obiektu a proponowane zakresów dla parametrów technicznych nawierzchni jest zgodnie z dokumentem MSiT:
Cyt
konieczne jest wskazania oczekiwanych przedziałów parametrów fizyko- chemicznych nawierzchni.
Podsumowując, jak wynika z dyrektyw unijnych, Zamawiający powinni otwierać się na konkurencję i w tym celu umożliwiać składanie ofert odzwierciedlających różnorodność rozwiązań technicznych, a w konsekwencji brać pod uwagę oferty oparte na równoważnych ustaleniach (oferty równoważne). Zakaz utrudniania uczciwej konkurencji zostanie naruszony, gdy przy opisie przedmiotu zamówienia zamawiający użyje oznaczeń czy parametrów wskazujących konkretnego producenta (dostawcę) lub konkretny produkt, działając w ten sposób wbrew zasadzie obiektywizmu i równego traktowania wszystkich podmiotów ubiegających się o zamówienie publiczne.
Biorąc pod uwagę zapis art. 29 ust. 2 prawa zamówień publicznych, wystarczy do stwierdzenia faktu nieprawidłowości w opisie przedmiotu zamówienia (a tym samym sprzeczności z prawem) jedynie zaistnienie możliwości utrudniania uczciwej konkurencji poprzez zastosowanie określonych zapisów w specyfikacji, niekoniecznie zaś realnego uniemożliwienia takiej konkurencji. Zamawiający opisał przedmiot zamówienia w sposób zbyt rygorystyczny, nieuzasadniony potrzebami Zamawiającego, co ogranicza krąg wykonawców zdolnych do wykonania zamówienia.
Udzielenie zamówienia publicznego, w którym opis przedmiotu zamówienia został określony w sposób utrudniający uczciwą konkurencję jest naruszeniem dyscypliny finansów publicznych.
Wnosimy o zmianę wymagań dla nawierzchni poliuretanowej, na zaproponowane powyżej i zgodne z wymaganiami Ministerstwa Sportu i Turystyki.
Odpowiedź: Zamawiający dokonał zmiany wymagań dla nawierzchni poliuretanowej, zgodnie z oświadczeniem projektanta z dnia 05.04.2018 r. dotyczącym projektu budowlanego, zapisami zmienionego projektu wykonawczego oraz STWiORB.
2. Czy w celu potwierdzenia, iż oferowane nawierzchnie syntetyczne spełniają wymagania Zamawiającego należy złożyć wraz z ofertą lub na wezwanie Zamawiającego przed podpisaniem umowy, dokumenty charakteryzujące oferowany produkt takie jak:
1. Certyfikat IAAF
2. Certyfikat First Class IAAF
3. Atest Higieniczny PZH
4. Aktualne badania laboratorium posiadające akredytacje IAAF potwierdzające cechy funkcjonalne oferowanej nawierzchni wymagane przez Zamawiającego
5. Aktualne badania na zgodność z normą PN-EN 14877:2013, potwierdzające pozostałe niewyszczególnione powyżej cechy funkcjonalne
6. Autoryzacja producenta systemu wraz z określeniem gwarancji na produkt
7. Karta techniczna systemu
8. Badania na bezpieczeństwo ekologicznie nawierzchni potwierdzające wymaganą zawartość związków chemicznych zgodnie z norma DIN 18035-6.
9. Kompletny raport z badań z WWA (wielopierścieniowe węglowodory aromatyczne) potwierdzający spełnienie wymagań zgodnie z obowiązującymi europejskimi regulacjami (REACH).
10. Badania mrozoodporności
11. Próbka nawierzchni.
Załączenie powyższych dokumentów da możliwość Zamawiającemu już na etapie postępowania przetargowego weryfikację oferowanych rozwiązań.
Odpowiedź: W celu potwierdzenia, że oferowane roboty budowlane, dostawy, usługi spełniają wymagania określone przez Zamawiającego, na wezwanie Zamawiającego, wykonawca, którego oferta została oceniona najwyżej, zobowiązany jest do złożenia w wyznaczonym, nie krótszym niż 5 dni terminie, następujących dokumentów:
1) karta techniczna potwierdzona przez producenta,
2) wyniki badań potwierdzające parametry techniczne oferowanej nawierzchni poliuretanowej wydane przez laboratorium akredytowane przez IAAF lub ITB,
3) certyfikat IAAF dla oferowanej nawierzchni poliuretanowej,
4) autoryzacja producenta nawierzchni,
5) atest PZH,
6) deklaracja zgodności produktu z normą europejską 14877.
Wykonawca nie przedkłada Zamawiającemu certyfikatu IAAF Class 1 dla obiektu z oferowaną nawierzchnią.
Wykonawca nie jest zobowiązany do złożenia ww. dokumentów wraz z ofertą w terminie składania ofert. Zapisy Specyfikacji Technicznej Wykonania i Odbioru Robót Budowlanych i Projektu budowlanego dotyczące przedłożenia ww. dokumentów wraz z ofertą nie są wiążące dla Wykonawcy.
3. Zwracamy uwagę, iż Rozporządzenie Komisji (UE) Nr 1272/2013 z dnia 6 grudnia 2013 roku, zmieniające załącznik XVII do rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie rejestracji, oceny, udzielania zezwoleń i stosowanych ograniczeń w zakresie chemikaliów (REACH) w odniesieniu do wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych, zabrania stosowania materiałów gumowych zawierających jakiekolwiek wielopierścieniowe węglowodory aromatyczne (WWA) w stężeniu wyższym niż 1 mg/kg. Dotyczy to materiałów mogących wejść w bezpośredni kontakt z ludzką skórą lub jamą ustną w normalnych bądź możliwych do przewidzenia warunkach.
Ponieważ nie wszystkie granulaty gumowe stosowane do nawierzchni syntetycznych na bieżnie lekkoatletyczne, spełniają te wymagania. Wnioskujemy aby w zakresie zawartości WWA w niniejszym przetargu, związki zawarte w użytkowej wierzchniej warstwie oferowanych nawierzchni spełniały wymagania zgodnie z europejskimi regulacjami REACH.
Jednocześnie wnioskujemy aby w celu weryfikacji powyższego Zamawiający żądał złożenia wraz z ofertą lub na wezwanie Zamawiającego przed podpisaniem umowy, dokumentu:
- Kompletny raport z badań z WWA (wielopierścieniowe węglowodory aromatyczne) potwierdzający spełnienie dla warstwy użytkowej, wymagań zgodnie z obowiązującymi europejskimi regulacjami ( REACH).
Odpowiedź: Wykonawcy są zobowiązani do znajomości i przestrzegania prawa co zobowiązuje ich do stosowania materiałów spełniających wszelkie obowiązujące normy i rozporządzenia.
Dotyczy to każdego z użytych materiałów. Nie zmienia się treści wymagań co do żądanych dokumentów.
4. Zgodnie z zaleceniami PZLA (Nawierzchnie syntetyczne- Wymagania techniczne obowiązujące od dnia 01/01/2018 roku), każda nawierzchnia powinna posiadać wyniki badań potwierdzających jej odporność na mróz. Wnosimy więc aby Zamawiający żądał dla oferowanych nawierzchni poliuretanowych, badania na mrozoodporność wykonane przez niezależne, akredytowane laboratorium.
Wymaganie takich badań jest zaleceniem jakie w swoich oficjalnych dokumentach przedstawia PZLA i Ministerstwo Sportu i Turystyki. Pozwala na uzyskanie wymaganej jakości i standardów nawierzchni. MSiT jako jednostka dofinansowująca inwestycje zwraca szczególną uwagę na odpowiednią jakość realizowanych obiektów aby zapobiec ich degradacji przy intensywnym użytkowaniu, na jakie narażone są tego typu inwestycje oraz aby były dostosowane do warunków panujących na danym terenie.
Odpowiedź: Nawierzchnie syntetyczne- Wymagania techniczne obowiązujące od dnia 01/01/2018 roku wskazują, że „Zaleca się również, aby każda nawierzchnia posiadała wyniki badań potwierdzających jej odporność na mróz.”
Jest to jedynie zalecenie a nie konieczność. Nie zmienia się treści wymagań co do żądanych dokumentów.
5. Prosimy o potwierdzenie, iż data zgłoszenia przez wykonawcę gotowości do odbioru jest równoznaczna z terminem wykonania przedmiotu umowy.
W przypadku wykonania przedmiotu umowy, powyższy zapis daje możliwość w trakcie spisywania protokołu odbioru końcowego uznania umowy za wykonaną w wyznaczanym terminie oraz pozwala na uniknięcie zarzutu zwłoki wykonawcy w sytuacji, gdy rzeczywistym powodem przekroczenia terminu są czynności odbioru albo odraczanie odbioru pod bezzasadnym zarzutem istnienia wad lub usterek wykonanych robót lub nieobecności przedstawicieli komisji.
Podobne stanowisko zajął Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 18 kwietnia 2013 roku (sygn. I FSK 943/12) - Wykonanie usługi następuje w momencie faktycznego zakończenia prac i zgłoszenia tego faktu inwestorowi z wezwaniem go do odbioru prac. Natomiast samo sporządzenie protokołu zdawczo-odbiorczego stanowi jedynie potwierdzenie wykonania usługi.
Odpowiedź: Zamawiający potwierdza, że data zgłoszenia przez wykonawcę gotowości do odbioru jest równoznaczna z terminem wykonania przedmiotu umowy. Zgodnie z § 2 ust. 3 wzoru umowy stanowiącego załącznik nr 7 do Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia, dalej „SIWZ”, Zamawiający uzna za datę skutecznego zakończenia robót budowlanych dla wszystkich etapów dzień zawiadomienia Zamawiającego o gotowości do odbioru w formie pisemnej, z zastrzeżeniem treści § 11 ust. 2 wzoru umowy. Data zawiadomienia, o której mowa w zdaniu poprzedzającym, winna być zgodna z datą wpisu o zakończeniu robót do dziennika budowy. Ponadto zgodnie z § 11 ust. 2 wzoru umowy Wykonawca zobowiązuje się zgłosić w formie pisemnej Zamawiającemu gotowość do odbiorów częściowych i końcowego oraz dokonać stosownych wpisów do dziennika budowy stwierdzających gotowość do odbiorów częściowych robót budowlanych. Zamawiający zastrzega sobie prawo uznania gotowości do odbiorów częściowych robót budowlanych za skuteczną tylko i wyłącznie, jeśli zostanie ona potwierdzona przez Inspektora nadzoru inwestorskiego. Uznanie gotowości odbioru w zakresie robót budowlanych jest warunkiem wyznaczenia przez Zamawiającego terminu rozpoczęcia prac odbiorowych.
6. Prosimy o potwierdzenie, że Zamawiający załączył do SIWZ całą dokumentację projektową i techniczną potrzebną do wykonania przedmiotu zamówienia oraz że dokumentacja ta jest kompletna i odzwierciedla stan faktyczny w zakresie warunków realizacji zamówienia, zaś brak jakichkolwiek dokumentów istotnych dla oceny warunków realizacji inwestycji nie obciąża Wykonawcy.
Odpowiedź: Zamawiający potwierdza, że załączył do SIWZ całą posiadaną dokumentację projektową i techniczną potrzebną do wykonania przedmiotu zamówienia oraz że dokumentacja ta jest kompletna i odzwierciedla stan faktyczny w zakresie warunków realizacji zamówienia.
7. Prosimy o potwierdzenie, że Zamawiający dysponuje wszelkimi wymaganymi prawem decyzjami administracyjnymi oraz uzgodnieniami potrzebnymi w celu wykonania zamówienia, które zachowują ważność na okres wykonania zadania, a skutki ewentualnych braków w tym zakresie nie obciążają Wykonawcy.
Odpowiedź: Zamawiający wskazuje, że udostępnił Wykonawcom wszelkie posiadane wymagane prawem decyzje administracyjne oraz uzgodnienia potrzebne w celu wykonania zamówienia, które zachowują ważność na okres wykonania zadania.
8. Prosimy o potwierdzenie, że Zamawiającemu przysługuje prawo dysponowania nieruchomością na cele budowlane w zakresie całego terenu, na którym będzie realizowana inwestycja, a ewentualne braki w tym zakresie nie obciążają Wykonawcy.
Odpowiedź: Zamawiający potwierdza, że posiada prawo dysponowania nieruchomością na cele budowlane w zakresie całego terenu, na którym będzie realizowana inwestycja.
9. Prosimy o potwierdzenie, że w przypadku napotkania na niezinwentaryzowane lub błędnie zinwentaryzowane instalacje podziemne, w stosunku do stanu wynikającego z dokumentacji projektowej załączonej do SIWZ i stanowiącej podstawę wyceny oferty, w przypadku konieczności dokonania ich przebudowy lub naprawy, Wykonawca otrzyma wynagrodzenie dodatkowe, a termin wykonania zamówienia ulegnie stosownemu wydłużeniu.
Odpowiedź: Zgodnie z § 14 ust. 1 pkt 2) wzoru umowy (załącznik nr 7 do SIWZ) Zamawiający dopuszcza zmiany w treści umowy, zgodnie z art. 144 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp, w zakresie wydłużenia terminu zakończenia realizacji przedmiotu umowy, w przypadku wystąpienia robót dodatkowych stanowiących zamówienie dodatkowe, których wykonanie stało się konieczne w toku realizacji procesu budowlanego, niemożliwych do przewidzenia na etapie projektu budowlanego, jeżeli ich wykonanie jest niezbędne do realizacji i zakończenia zamówienia podstawowego – w takim przypadku termin realizacji umowy zostanie wydłużony o czas niezbędny do wykonania zamówienia dodatkowego. Zamawiający potwierdza, że w przypadku konieczności wykonania robót dodatkowych Wykonawca otrzyma wynagrodzenie dodatkowe.
Ponadto Zamawiający dopuszcza zmiany w treści umowy, zgodnie z art. 144 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp, w zakresie zmiany terminu realizacji umowy, w przypadku ujawnienia niezinwentaryzowanych lub o odmiennym przebiegu niezgodnym z inwentaryzacją podziemnych sieci, instalacji lub urządzeń obcych i koniecznością wykonania robót związanych z ich zabezpieczeniem lub usunięciem kolizji. Zamawiający dokona modyfikacji wzoru umowy (załącznik nr 7 do SIWZ) w powyższym zakresie.
10. Prosimy o potwierdzenie, że w przypadku napotkania na niewybuchy, niewypały lub obiekty o znaczeniu historycznym, będzie to skutkowało stosownym przedłużeniem terminu wykonania zamówienia, co najmniej o czas, w którym wykonawca nie mógł realizować robót, a w przypadku konieczności wykonania robót nieprzewidzianych w dokumentacji załączonej do SIWZ na skutek zaistnienia ww. okoliczności, Wykonawca otrzyma wynagrodzenie dodatkowe.
Odpowiedź: Zamawiający zgodnie z § 14 ust. 1 pkt 11) wzoru umowy (załącznik nr 7 do SIWZ) dopuszcza zmiany w treści umowy, zgodnie z art. 144 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp, w przypadku wystąpienia okoliczności, których strony umowy nie były w stanie przewidzieć pomimo zachowania należytej staranności.
Zamawiający wskazuje, iż zgodnie z § 14 ust. 1 pkt 6) wzoru umowy (załącznik nr 7 do SIWZ) Zamawiający dopuszcza zmiany w treści umowy, zgodnie z art. 144 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp, w zakresie terminu wykonania w związku z wykopaliskami, znaleziskami archeologicznymi, niewybuchami, niewypałami uniemożliwiającymi wykonanie robót, w zakresie niezbędnym do wykonania lub należytego wykonania Umowy, związane z koniecznością ich usunięcia z terenu budowy.
Ponadto zgodnie z § 14 ust. 1 pkt 2) wzoru umowy (załącznik nr 7 do SIWZ) Zamawiający dopuszcza zmiany w treści umowy, zgodnie z art. 144 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp, w zakresie wydłużenia terminu zakończenia realizacji przedmiotu umowy, w przypadku wystąpienia robót dodatkowych stanowiących zamówienie dodatkowe, których wykonanie stało się konieczne w toku realizacji procesu budowlanego, niemożliwych do przewidzenia na etapie projektu budowlanego, jeżeli ich wykonanie jest niezbędne do realizacji i zakończenia zamówienia podstawowego – w takim przypadku termin realizacji umowy zostanie wydłużony o czas niezbędny do wykonania zamówienia dodatkowego. Zamawiający potwierdza, że w przypadku konieczności wykonania robót dodatkowych Wykonawca otrzyma wynagrodzenie dodatkowe.
11. Prosimy o potwierdzenie, iż w przypadku stwierdzenia odmiennych od wskazanych w dokumentacji warunków geologicznych lub gruntowo-wodnych, w szczególności w przypadku konieczności wykonania robót odwodnieniowych lub ziemnych w zakresie przekraczającym zakres przyjęty do wyceny oferty na podstawie załączonej do SIWZ dokumentacji, Wykonawca otrzyma wynagrodzenie dodatkowe, a termin wykonania zamówienia ulegnie stosownemu wydłużeniu.
Odpowiedź: Zamawiający zgodnie z § 14 ust. 1 pkt 11) wzoru umowy (załącznik nr 7 do SIWZ) Zamawiający dopuszcza zmiany w treści umowy, zgodnie z art. 144 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp, w przypadku wystąpienia okoliczności, których strony umowy nie były w stanie przewidzieć pomimo zachowania należytej staranności.
Ponadto zgodnie z § 14 ust. 1 pkt 2) wzoru umowy (załącznik nr 7 do SIWZ) Zamawiający dopuszcza zmiany w treści umowy, zgodnie z art. 144 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp, w zakresie wydłużenia terminu zakończenia realizacji przedmiotu umowy, w przypadku wystąpienia robót dodatkowych stanowiących zamówienie dodatkowe, których wykonanie stało się konieczne w toku realizacji procesu budowlanego, niemożliwych do przewidzenia na etapie projektu budowlanego, jeżeli ich wykonanie jest niezbędne do realizacji i zakończenia zamówienia podstawowego – w takim przypadku termin realizacji umowy zostanie wydłużony o czas niezbędny do wykonania zamówienia dodatkowego. Zamawiający potwierdza, że w przypadku konieczności wykonania robót dodatkowych Wykonawca otrzyma wynagrodzenie dodatkowe.
12. Prosimy o potwierdzenie, że w przypadku wystąpienia braków lub błędów w zakresie opisu przedmiotu zamówienia określonego w dokumentacji załączonej do SIWZ i stanowiącej podstawę wyceny oferty, w przypadku konieczności wykonania robót wynikających z zaistnienia ww. okoliczności Wykonawca otrzyma wynagrodzenie dodatkowe, a termin wykonania zamówienia ulegnie stosownemu wydłużeniu.
Odpowiedź: Zamawiający wskazuje, że zgodnie § 14 ust. 1 pkt 2) wzoru umowy Zamawiający dopuszcza zmiany w treści umowy, zgodnie z art. 144 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp, w zakresie wydłużenia terminu zakończenia realizacji przedmiotu umowy, w przypadku wystąpienia robót dodatkowych stanowiących zamówienie dodatkowe, których wykonanie stało się konieczne w toku realizacji procesu budowlanego, niemożliwych do przewidzenia na etapie projektu budowlanego, jeżeli ich wykonanie jest niezbędne do realizacji i zakończenia zamówienia podstawowego – w takim przypadku termin realizacji umowy zostanie wydłużony o czas niezbędny do wykonania zamówienia dodatkowego.
Zamawiający potwierdza w przypadku konieczności wykonania robót dodatkowych Wykonawca otrzyma wynagrodzenie dodatkowe.
Ponadto Zamawiający dopuszcza zmiany w treści umowy, zgodnie z art. 144 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp, w zakresie zmiany terminu realizacji umowy, w przypadku konieczności usunięcia błędów lub wprowadzenia zmian w dokumentacji projektowej, jeżeli konieczność ta wynika z okoliczności, których Zamawiający nie mógł przewidzieć w momencie zawarcia umowy. Zamawiający dokona modyfikacji wzoru umowy (załącznik nr 7 do SIWZ) w powyższym zakresie.
13. Prosimy o potwierdzenie, że Zamawiający udostępnił Wykonawcom wszelkie niezbędne dane mogące mieć wpływ na ryzyko i okoliczności realizacji przedmiotu umowy. Prosimy również o potwierdzenie, że Zamawiający udostępnił Wykonawcom wszelkie dane dotyczące urządzeń podziemnych i ich lokalizacji, zaś brak jakichkolwiek dokumentów lub danych w tym zakresie bądź ujawnienie sie stanu odmiennego od wskazanego w przekazanych przez Zamawiającego dokumentach - w przypadku, gdy na skutek takiej sytuacji niezbędne będzie wykonanie robót dodatkowych (nieobjętych dokumentacją projektową) stanowić będzie podstawę do wydłużenia terminu realizacji oraz zapłaty wynagrodzenia dodatkowego.
Odpowiedź: Zamawiający potwierdza, że udostępnił Wykonawcom wszelkie posiadane dane mogące mieć wpływ na ryzyko i okoliczności realizacji przedmiotu umowy oraz wszelkie posiadane dane dotyczące urządzeń podziemnych i ich lokalizacji. Zamawiający wskazuje, że zgodnie § 14 ust. 1 pkt 2) wzoru umowy Zamawiający dopuszcza zmiany w treści umowy, zgodnie z art. 144 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp, w zakresie wydłużenia terminu zakończenia realizacji przedmiotu umowy, w przypadku wystąpienia robót dodatkowych stanowiących zamówienie dodatkowe, których wykonanie stało się konieczne w toku realizacji procesu budowlanego, niemożliwych do przewidzenia na etapie projektu budowlanego, jeżeli ich wykonanie jest niezbędne do realizacji i zakończenia zamówienia podstawowego – w takim przypadku termin realizacji umowy zostanie wydłużony o czas niezbędny do wykonania zamówienia dodatkowego.
Zamawiający potwierdza w przypadku konieczności wykonania robót dodatkowych Wykonawca otrzyma wynagrodzenie dodatkowe.
14. Zamawiający określił, że płatności będą dokonywane po zakończeniu każdego z etapów. Z uwagi na fakt, iż koszty kredytowania są znaczenie co podwyższy koszt oferty, czy zamawiający zmieni zapisy dotyczące możliwości zapłaty za zrealizowane i odebrane roboty w cyklach comiesięcznych w każdym etapie?
Odpowiedź: Zamawiający nie wyraża zgody na zmianę terminów płatności. Zamawiający wskazuje, iż zgodnie z § 8 ust. 4 wzoru umowy (załącznik nr 7 do SIWZ) wynagrodzenie będzie płatne na podstawie faktur VAT po każdym etapie, tj. po I, po II i po III etapie na rachunek bankowy wskazany przez Wykonawcę, w terminie 30 dni od dnia doręczenia faktury VAT, wystawionej zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa do siedziby Zamawiającego. Za dzień zapłaty strony uznają dzień złożenia dyspozycji przelewu przez Zamawiającego.
15. Z uwagi na bardzo częste występujące unieważnienie przetargów z powodu niskich budżetów czy Zamawiający zaktualizował kalkulację kosztów inwestycji z uwzględnieniem obecnie stosowanych cen w robotach budowalnych?
Odpowiedź: Zamawiający wskazuje, iż dokonał ustalenia wartości zamówienia zgodnie z art. 35 ust. 1 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. 2017 r. poz. 1579 z późn. zm.), zgodnie z którym ustalenia wartości zamówienia dokonuje się nie wcześniej niż 6 miesięcy przed dniem wszczęcia postępowania o udzielenie zamówienia, jeżeli przedmiotem zamówienia są roboty budowlane.
16. Czy Zamawiający dopuszcza możliwość wcześniejszego zrealizowania robót przez wykonawcę i wcześniejszej zapłaty przez Zamawiającego? Dla tego typu zakresu prac ostateczny termin zakończenia robót wydaję się zbyt długi.
Odpowiedź: Zamawiający wskazuje, iż zgodnie § 2 ust. 1 wzoru umowy, będącego załącznikiem nr 7 do SIWZ, przedmiot zamówienia należy wykonać w terminie do dnia 15.10.2019 r. od dnia zawarcia umowy w sprawie zamówienia publicznego, zastrzeżeniem że:
1) etap I do dnia 01.10.2018 r.,
2) etap II do dnia 15.06.2019 r.,
3) etap III do dnia 15.10.2019 r.
Zgodnie z § 8 ust. 4 wzoru umowy (załącznik nr 7 do SIWZ) wynagrodzenie będzie płatne na podstawie faktur VAT po każdym etapie, tj. po I, po II i po III etapie. Zamawiający określa terminy, do których należy wykonać przedmiot zamówienia, co oznacza, że możliwe jest wcześniejsze wykonanie przedmiotu umowy oraz wcześniejsza zapłata wynagrodzenia zgodnie z § 8 ust. 4 wzoru umowy.
17. Czy w przypadku braku środków na zrealizowanie inwestycji w przypadku gdy oferty przekroczą założony budżet, czy zamawiający dopuszcza możliwość rezygnacji z części robót?
Odpowiedź: Zamawiający nie wyraża zgody na zmniejszenie zakresu robót stanowiących przedmiot zamówienia.
18. Wnosimy o zmniejszenie w projekcie umowy kary umownej lub podstawy jej naliczania:
- § 9 ust. 1 lit. 1) z 0,3% na 0,03%
- § 11 ust. 1 lit. 2), 0,3% na 0,03%
Odpowiedź: Zamawiający nie wyraża zgody na zmianę wysokości kary umownej określonej w § 9 ust. 1 lit. 1) wzoru umowy (załącznik nr 7 do SIWZ) ani podstaw jej naliczania. Zamawiający zwraca uwagę, iż wskazany przez Wykonawcę § 11 ust. 1 lit. 2) wzoru umowy (załącznik nr 7 do SIWZ) nie dotyczy kar umownych.
19. Prosimy o potwierdzenie, że Wykonawca na etapie oferty nie jest zobowiązany do podania nazw firm podwykonawców, jeśli jest na etapie ich wyboru.
Mając na uwadze cel i funkcję przedmiotowego przepisu oraz biorąc pod uwagę brzmienie art. 36b ust. 2 ustawy PZP wydaje się, iż wskazany wymóg dotyczy Podwykonawców, którzy są znani Wykonawcy na etapie sporządzania i składania oferty, tj. dotyczy wskazania firm tych Podwykonawców, którzy mieliby uczestniczyć w wykonaniu części zamówienia określonej w ofercie i są w danym momencie już znani Wykonawcy.
Taką interpretację tego przepisu prezentuje również Włodzimierz Dzierżanowski (artykuł Weryfikacja podwykonawców -Zamówienia Publiczne DORADCA nr 6/2016) - wskazuje on, iż obowiązek wskazania firm Podwykonawców dotyczy jedynie Podwykonawców na danym etapie (w tym wypadku - sporządzania i składania oferty) skonkretyzowanych, tj. którzy są znani Wykonawcy i których dotyczy istniejący po stronie Wykonawcy zamiar powierzenia im wykonania określonych w ofercie części zamówienia.
Odpowiedź: Zgodnie z art. 36b ust. 1 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 1579 z późn. zm.) Zamawiający żąda wskazania przez Wykonawcę części zamówienia, których wykonanie zamierza powierzyć podwykonawcom, i podania przez wykonawcę firm podwykonawców. Zgodnie z pkt 1 rozdziału XVIII SIWZ Zamawiający żąda wskazania przez wykonawcę części zamówienia, których wykonanie zamierza powierzyć podwykonawcom i podania przez wykonawcę nazw podwykonawców, jeżeli są znane.
20. Prosimy o uwzględnienie poniższych kar umownych w projekcie umowy:
Zamawiający zapłaci Wykonawcy kary umowne:
- za opóźnienie w zapłacie wynagrodzenia należnego wykonawcy w wysokości 0,3% ( lub 0,03 jeśli zamawiający zmieni zapisy ) wynagrodzenia umownego brutto za każdy dzień opóźnienia, licząc od upływu ustalonego terminu na zapłatę,
- za opóźnienie w przekazaniu placu budowy przez Zamawiającego w wysokości 0,3% ( lub 0,03 jeśli zamawiający zmieni zapisy ) wynagrodzenia umownego brutto za każdy dzień opóźnienia, licząc od upływu ustalonego terminu na przekazanie placu budowy
- z tytułu nieuzasadnionego przedłużania czynności odbioru w wysokości 0,3% wynagrodzenia umownego brutto za każdy dzień opóźnienia, licząc od upływu ustalonego terminu na rozpoczęcie lub zakończenie czynności odbiorowych
- z tytułu odstąpienia od umowy z winy niezależnej od Wykonawcy lub rozwiązania umowy przez Zamawiającego w wysokości 30% wynagrodzenia umownego brutto.
Zgoda na uwzględnienie kar umownych zrównoważy prawa i obowiązki stron.
Zamawiający w postępowaniu posiada szczególnie uprzywilejowaną pozycję, jednakże znaczące naruszenie przez Zamawiającego równowagi stron umowy może zostać zakwestionowane przez Krajową Izbę Odwoławczą.
Zamawiający nie powinien konstruować umowy w sposób, który negatywnie wpłynie na ilość złożonych w przetargu ofert. Nie może także przerzucić całości ryzyka gospodarczego na wykonawcę (wyrok Sądu Okręgowego Warszawa-Praga o sygn. akt IV Ca 508/05).
Określając wysokość kar umownych, Zamawiający powinien kierować się zdrowym rozsądkiem. Zbyt restrykcyjne kary umowne w połączeniu z wynikającą z ustawy o finansach publicznych koniecznością ich dochodzenia przez Zamawiającego może prowadzić nie tylko do negatywnych konsekwencji dla wykonawcy, ale być powodem niemożności zrealizowania zamówienia.
Z uwagi na fakt, iż to Zamawiający jest gospodarzem postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, korzystanie z tak uprzywilejowanej pozycji nie może jednak przejawiać się w kształtowaniu wzoru umowy w sposób, który rażąco będzie naruszał równowagę stron umowy. Mimo możliwości przerzucenia znacznego ryzyka na wykonawcę zamawiający powinni dążyć do przygotowania umowy, która nie tylko zabezpieczy ich interesy, ale będzie także odpowiedzią na potrzeby rynku. Zbyt rygorystyczne postanowienia umowy mogą doprowadzić do niezrealizowania inwestycji lub niezrealizowania jej w oczekiwanym przez zamawiającego terminie.
Odpowiedź: Zamawiający dokona modyfikacji wzoru umowy (załącznik nr 7 do SIWZ) poprzez dodanie zapisu:
1. Zamawiający zapłaci Wykonawcy kary umowne:
1) za zwłokę w przekazaniu terenu budowy przez Zamawiającego w wysokości 0,3% wynagrodzenia brutto łącznego dla wszystkich etapów, określonego w § 8 ust. 1 umowy, za każdy dzień zwłoki, licząc od upływu ustalonego terminu na przekazanie terenu budowy;
2) w przypadku odstąpienia od umowy przez Zamawiającego w całości albo w części w następstwie okoliczności, za które Wykonawca nie ponosi odpowiedzialności, w wysokości 30% wynagrodzenia brutto łącznego dla wszystkich etapów, określonego w § 8 ust. 1 umowy, za wyjątkiem odstąpienia od umowy przez Zamawiającego w razie zaistnienia okoliczności powodujących, że wykonanie umowy nie leży w interesie publicznym, czego nie można było przewidzieć w chwili zawarcia umowy lub wystąpienia sytuacji, przedstawionej w art. 145 ust. 1 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 1579 z późn. zm.).”
21. Prosimy o wprowadzenie limitu kar umownych przysługujących Zamawiającemu do 20% wartości umowy.
Odpowiedź: Zamawiający nie wyraża zgody na wprowadzenie limitu kar umownych przysługujących Zamawiającemu do 20% wartości umowy. Zgodnie z § 9 ust. 11 wzoru umowy (załącznik nr 7 do SIWZ) wszystkie kary umowne podlegają sumowaniu, przy zastrzeżeniu, iż łączna kwota kar umownych nie może przekroczyć 50% łącznego wynagrodzenia za wszystkie etapy przedmiotu umowy.
22. Prosimy o wprowadzenie poniższego lub podobnego zapisu do projektu umowy:
Wykonawcy przysługuje prawo odstąpienia od umowy (oprócz przypadków określonych w przepisach Kodeksu Cywilnego) lub rozwiązania umowy w przypadku, gdy Zamawiający:
- bez uzasadnionych powodów przedłuża proces przekazania placu budowy lub odbioru przedmiotu umowy
- odmawia bez wskazania uzasadnionej przyczyny odbioru robót lub podpisania protokołu odbioru,
- zawiadomi Wykonawcę, iż wobec zaistnienia uprzednio nieprzewidzianych okoliczności nie będzie mógł spełnić swoich zobowiązań umownych wobec Wykonawcy,
- opóźnia się w zapłacie wynagrodzenia należnego wykonawcy.
Odpowiedź: Zamawiający nie dokona modyfikacji wzoru umowy stanowiącego załącznik nr 7 do SIWZ w powyższym zakresie.
23. Prosimy o zmianę zapisów w projekcie umowy przewidujących możliwość naliczenia kar umownych ,,za opóźnienie" na zapisy przewidujące kary umowne „za zwłokę".
Uzasadniając powyższy wniosek należy wskazać, iż odpowiedzialność wykonawcy z tytułu kar umownych ma charakter odpowiedzialności odszkodowawczej i w związku z tym wykonawca powinien być zobowiązany do zapłaty kar umownych wyłącznie w przypadku opóźnienia spowodowanego z przyczyn zawinionych przez wykonawcę, a więc w przypadku zwłoki w rozumieniu art. 476 kodeksu cywilnego. Wskazane stanowisko znajduje odzwierciedlenie w orzecznictwie Sądu Najwyższego (min. wyrok SN z dnia 11.02.1999r., sygn. III CKN 166/98, wyrok SN z 11.03.2004 r., sygn. V CK 369/09) oraz przedstawicieli doktryny prawa cywilnego (min. Z. Gawlik, Kodeks Cywilny. Komentarz. Tom III, red. A. Kidyba, System Informacji Prawnej LEX: „Mimo automatyzmu w przedmiocie konieczności zapłacenia kary umownej w razie wystąpienia okoliczności uzasadniających jej naliczanie przyjąć trzeba, że w pewnych sytuacjach dłużnik będzie zwolniony od obowiązku jej zapłaty. Skoro przesłanką uzasadniającą zwolnienie dłużnika z odpowiedzialności z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania zobowiązania jest wykazanie, że przyczyną takiego stanu rzeczy są okoliczności, za które dłużnik odpowiedzialności nie ponosi, to przyjąć trzeba, że analogiczne zasady obowiązują w odniesieniu do omawianego dodatkowego zastrzeżenia umownego. Dłużnik zatem będzie zwolniony z obowiązku zapłaty kary umownej, jeżeli wykaże, że przyczyną niewykonania lub nienależytego wykonania zobowiązania uzasadniające naliczanie kary umownej są okoliczności, za które nie ponosi odpowiedzialności ").
Odpowiedź: Zamawiający nie dokona modyfikacji wzoru umowy stanowiącego załącznik nr 7 do SIWZ w powyższym zakresie.
24. Po podaje opis nawierzchni pu typu NATRYSK (SPRAY) lecz dolna warstwa opisana jest niezgodnie z jedynym wzorcem (modelem) przyjętym na świecie tego typu nawierzchni.
Podano - dolna warstwa z granulatu EPDM z recyklingu – natomiast wg przyjętej na świecie jedynego wzorca/modelu technologii typu NATRYSK (SPRAY), dolna warstwa jest zawsze z granulatu SBR a nie EPDM z recyklingu.
Informujemy, że wszystkie firmy produkujące systemy pu od wykonywania nawierzchni pu typu NATRYSK (SPRAY) stosują się do przyjętego jedynego wzorca/modelu nawierzchni pu tego typu.
Jednak kilka lat temu firma SALTEX wprowadziła odmienny od jedynego wzorca/modelu technologicznego nawierzchni typu NATRYSK swój wariant na dolnej warstwie z EPDM z recyklingu – nawierzchnię (SALTEX PS ECOLOGY).
To że jedna firma na świcie wprowadziła niezgodny z technologia typ nawierzchni, nie może być podstawą do kreowania wymogów w zamówieniu publicznym ponieważ automatycznie uniemożliwia to dostęp wszystkich nawierzchni pu typu NATRYSK posiadających dolną warstwę z SBR (zgodnie z technologią) posiadających certyfikat IAAF.
Zamawiający tak manipuluje opisem nawierzchni pu, że spełnia je jedynie nawierzchnia SALTEX PS ECOLOGY.
Problem w tym, że nawierzchnia SALTEX PS ECOLOGY nie posiada lepszych właściwości, które podnosiłyby ich status niż inne analogiczne nawierzchnie pu tzn. nawierzchnie pu tego samego typu czyli typu NATRYSK (SPRAY).
Sposób opisania wymagań sprawia iluzoryczne wrażenie określenia wymagań gwarantujących wyższy standard lecz to nie jest zgodne z prawdą.
Informujemy, że na świecie jest wielu producentów zestawów materiałów pu do wykonywania nawierzchni pu, z których większość jest dostępna w Polsce i większość z nich posiada wszystkie wymagane obowiązującymi przepisami dokumenty do wbudowania ich na każdym stadionie lekkoatletycznym w Unii Europejskiej.
Opis przedmiotu zamówienia wskazuje jedynie w nawierzchnie konkretnego producenta nawierzchni SALTEX PS ECOLOGY – w sposób niezgodny ze standardami w branży i obowiązującą normą dla tej grupy nawierzchni w sposób manipulacyjny, który jedynie dla niewtajemniczonych w standardy i normy obowiązujące w branży może sprawiać wrażenie, że Zamawiający zabiega o nawierzchnię jak najlepszej jakości.
Dodatkowo takie postępowanie jest niezgodne z ustawą pzp.
Na marginesie warto zaznaczyć, że dostępność materiałów pu firmy CONICA i ich dokumentów jest teoretyczna a w praktyce jest niemożliwa dla potencjalnych wykonawców lecz jedynie dla wybranego wykonawcy, co powoduje całkowite zamknięcie konkurencyjności.
W związku z powyższym wnosimy o uporządkowanie wymagań co do nawierzchni pu na boiska i bieżnię a w przypadku wyboru nawierzchni pu typu NATRYSK, wnosimy o dopuszczenie nawierzchni pu z dolną warstwą wg wzorca technologicznego czyli z SBR pod warunkiem posiadania:
- aktualny certyfikat IAAF (Product Certificate). .
- kompletny raport z badań na zgodność z wytycznymi IAAF wykonanych przez umocowane do tego niezależne laboratorium/instytut, potwierdzający wymagane przez IAAF parametry techniczne dla wydania certyfikatu (Product Certificate).
- kompletny raport z badań na zgodność z normą PN-EN 14877:2014 wykonanych przez umocowane do tego niezależne laboratorium/instytut, potwierdzający wymagane przez tą normę parametry techniczne.
- kompletny raport z badań na zgodność z normą DIN 18035-6:2014 (zawartość związków chemicznych) wykonanych przez umocowane do tego niezależne laboratorium/instytut, potwierdzający wymagane przez tą normę parametry dot. zawartości związków chemicznych.
- Raport z badań WWA określający kategorię 1.
- Atest higieniczny PZH lub równoważny.
- Karta techniczna potwierdzona przez producenta.
Odpowiedz: Zamawiający dokonał zmiany wymagań dla nawierzchni poliuretanowej, zgodnie z oświadczeniem projektanta z dnia 05.04.2018r. dotyczącym projektu budowlanego, zapisami zmienionego projektu wykonawczego oraz STWiORB. W celu potwierdzenia, że oferowane roboty budowlane, dostawy, usługi spełniają wymagania określone przez Zamawiającego, na wezwanie Zamawiającego, wykonawca, którego oferta została oceniona najwyżej, zobowiązany jest do złożenia w wyznaczonym, nie krótszym niż 5 dni terminie, następujących dokumentów:
1) karta techniczna potwierdzona przez producenta,
2) wyniki badań potwierdzające parametry techniczne oferowanej nawierzchni poliuretanowej wydane przez laboratorium akredytowane przez IAAF lub ITB,
3) certyfikat IAAF dla oferowanej nawierzchni poliuretanowej,
4) autoryzacja producenta nawierzchni,
5) atest PZH,
6) deklaracja zgodności produktu z normą europejską 14877.
Wykonawca nie przedkłada Zamawiającemu certyfikatu IAAF Class 1 dla obiektu z oferowaną nawierzchnią.
Wykonawca nie jest zobowiązany do złożenia ww. dokumentów wraz z ofertą w terminie składania ofert. Zapisy Specyfikacji Technicznej Wykonania i Odbioru Robót Budowlanych i Projektu Budowlanego dotyczące przedłożenia ww. dokumentów wraz z ofertą nie są wiążące dla Wykonawcy.
25. Projekt podaje w wymaganych dokumentach dla nawierzchni pu: - certyfikat IAAF Class 1 dla obiektu z oferowaną nawierzchnią.
Niefortunność wymogu polega na tym, że na nawierzchnię IAAF wydaje jedynie IAAF Product Certificate natomiast certyfikat IAAF Class 1 to certyfikat na obiekt lekkoatletyczny (stadion) a nie na samą nawierzchnię sportową pu – w celu wydania certyfikatu IAAF Class 1 obiekt lekkoatletyczny musi spełniać liczne wytyczne IAAF w tym posiadać nawierzchnię spełniającą wymagania IAAF – posiadającą certyfikat IAAF Product Certificate.
Występują 2 klasy certyfikacji stadionów: class 1 i class 2 – i nie ma to nic wspólnego z nawierzchnią tylko charakterystyka obiektu dla konkurencji lekkoatletycznych.
Informujemy, że na nawierzchnie sportowe IAAF wydaje jedynie certyfikat PRODUCT CERTIFICATE.
Nie występuje certyfikat nawierzchni IAAF Class 1.
Warunkiem uzyskania certyfikatu nawierzchni IAAF PRODUCT CERTIFICATE jest wykonanie w licencjonowanym przez IAAF laboratorium wyników badań na zgodność z wymogami IAAF i uzyskanie wartości wymaganych przez IAAF a następnie wystąpienie do IAAF o wydanie certyfikatu.
Określenie CLASS 1 wprowadza iluzoryczne wrażenie jakoby potwierdzał wyższą jakość (lepsze parametry) nawierzchni sportowej a tak nie jest ponieważ certyfikat IAAF CLASS 1 odnosi się do obiektu a nie samej nawierzchni – dlatego właśnie niezbędne jest wyjaśnienie, że nie występuje certyfikat IAAF CLASS 1 na samą nawierzchnię – jak podaje w Zamawiający. Wymagany Certyfikat IAAF Class 1 nie jest certyfikatem dla nawierzchni sportowej tylko dla obiektu sportowego, który spełnia określone przez IAAF wymagania dotyczące całego obiektu (stadionu). Dlatego wymóg posiadania Certyfikatu Class 1 jest błędny – powinno być Certyfikat IAAF (IAAF Product Certificate).
Wymóg posiadania certyfikatu IAAF Class 1 dodatkowo ogranicza konkurencję ponieważ stawia kolejną zaporę jednak nie dla nawierzchni CONIPUR SW, która była akurat zainstalowana na obiekcie, który uzyskał taki certyfikat.
Należy obiektywnie stwierdzić, że nie ma związku między nawierzchnią a certyfikatem IAAF Class 1.
W związku z powyższym wnosimy o stosowną korektę i dopuszczenie nawierzchni pu zamawianego typu NATRYSK (SPRAY) posiadających:
- aktualny certyfikat IAAF (Product Certificate). .
- kompletny raport z badań na zgodność z wytycznymi IAAF wykonanych przez umocowane do tego niezależne laboratorium/instytut, potwierdzający wymagane przez IAAF parametry techniczne dla wydania certyfikatu (Product Certificate).
- kompletny raport z badań na zgodność z normą PN-EN 14877:2014 wykonanych przez umocowane do tego niezależne laboratorium/instytut, potwierdzający wymagane przez tą normę parametry techniczne.
- kompletny raport z badań na zgodność z normą DIN 18035-6:2014 (zawartość związków chemicznych) wykonanych przez umocowane do tego niezależne laboratorium/instytut, potwierdzający wymagane przez tą normę parametry dot. zawartości związków chemicznych.
- Raport z badań WWA określający kategorię 1.
- Atest higieniczny PZH lub równoważny.
- Karta techniczna potwierdzona przez producenta.
Odpowiedź: W celu potwierdzenia, że oferowane roboty budowlane, dostawy, usługi spełniają wymagania określone przez Zamawiającego, na wezwanie Zamawiającego, wykonawca, którego oferta została oceniona najwyżej, zobowiązany jest do złożenia w wyznaczonym, nie krótszym niż 5 dni terminie, następujących dokumentów:
1) karta techniczna potwierdzona przez producenta,
2) wyniki badań potwierdzające parametry techniczne oferowanej nawierzchni poliuretanowej wydane przez laboratorium akredytowane przez IAAF lub ITB,
3) certyfikat IAAF dla oferowanej nawierzchni poliuretanowej,
4) autoryzacja producenta nawierzchni,
5) atest PZH,
6) deklaracja zgodności produktu z normą europejską 14877.
Wykonawca nie przedkłada Zamawiającemu certyfikatu IAAF Class 1 dla obiektu z oferowaną nawierzchnią.
Wykonawca nie jest zobowiązany do złożenia ww. dokumentów wraz z ofertą w terminie składania ofert. Zapisy Specyfikacji Technicznej Wykonania i Odbioru Robót Budowlanych i Projektu budowlanego dotyczące przedłożenia ww. dokumentów wraz z ofertą nie są wiążące dla Wykonawcy.
26. Zamawiający podaje wymagania dotyczące zdolności technicznej lub zawodowej w zakresie doświadczenia:
w okresie ostatnich 5 lat (a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie) przed upływem terminu składania ofert wykonał w sposób należyty, zgodnie z przepisami prawa budowlanego i prawidłowo ukończył co najmniej jedną robotę budowlaną obejmującą budowę lub rozbudowę obiektu budowlanego określonego w załączniku do ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane jako obiekt Kategorii V - stadionu, na którym została zamontowana nawierzchnia syntetyczna, dla którego uzyskano świadectwo PZLA, o wartości co najmniej 1.000.000,00 PLN (jeden milion PLN) brutto.
Tak określone wymagania są niefortunne i niekorzystne dla Zamawiającego.
Powyższe wymaganie ograniczają dostęp do przedmiotowego zamówienia wykonawcom, którzy wykonali co najmniej jedną robotę budowlaną roboty budowlane obejmujące obejmującą budowę lub rozbudowę obiektu budowlanego w postaci stadionu lekkoatletycznego z bieżnią okrężną dł. 400 m (6 torów na prostej i 4 na okręgu), na którym została zamontowana nawierzchnia syntetyczna pu o wartości co najmniej 1.000.000,00 PLN (jeden milion PLN) brutto.
Należy obiektywnie stwierdzić, że nie wszystkie budowane stadiony lekkoatletyczne uzyskują świadectwa PZLA – zależy to od woli inwestora a nie wykonawcy. Należy również obiektywnie stwierdzić, że fakt otrzymania świadectwa PZLA nie jest wynikiem działań wykonawcy i nie wpływa na jego doświadczenie. Procedura wydawania świadectwa dla stadionu jest niezależna od doświadczenia wykonawcy dlatego nie powinna być wpisana w wymagania dotyczące zdolności technicznej lub zawodowej.
Dlatego wymaganie – obiektu budowlanego określonego w załączniku do ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane jako obiekt Kategorii V – stadionu – powoduje znaczne ograniczenie konkurencyjności ponieważ na rynku jest znacznie mniej wykonawców, którzy wykonali stadion, który uzyskał świadectwo PZLA niż tych, którzy wybudowali stadion, który takie świadectwa nie uzyskał.
Powyższe dowodzi, że określone w SIWZ wymagania są niczym nieuzasadnione.
Określone w SIWZ wymagania dotyczące zdolności zawodowej w zakresie doświadczenia spowodują znaczne ograniczenie konkurencyjności, co wpłynie na zwiększenie wartości zamówienia a to nie jest w interesie Zamawiającego ponieważ podniesie wartości ofert.
Rezygnacja z wymogu obiektu ze świadectwem PZLA w żadnym stopniu nie obniża wymaganego doświadczenia od potencjalnych wykonawców.
W związku z powyższym wnosimy o dopuszczenie zdolności zawodowej w zakresie doświadczenia niezależnie na budowę i projektowanie tj.
w okresie ostatnich 5 lat (a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie) przed upływem terminu składania ofert wykonał w sposób należyty, zgodnie z przepisami prawa budowlanego i prawidłowo ukończył co najmniej jedną robotę budowlaną obejmującą budowę lub rozbudowę obiektu budowlanego w postaci stadionu lekkoatletycznego z bieżnią okrężną dł. 400 m (6 torów na prostej i 4 na okręgu), na którym została zamontowana nawierzchnia syntetyczna pu, o wartości co najmniej 1.000.000,00 PLN (jeden milion PLN) brutto.
Dopuszczenie ww. wniosku zapewni znacznie większą konkurencyjność w grupie doświadczonych wykonawców i projektantów w przedmiotowej branży.
Odpowiedź: Zamawiający nie przychyla się do wniosku Wykonawcy w zakresie zmiany warunków udziału w postępowaniu dotyczących zdolności technicznej i zawodowej określonych w Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia oraz ogłoszeniu o zamówieniu.
27. Proszę o potwierdzenie, że nawierzchnia pu ma być w kolorze ceglasto-czerwonym.
Odpowiedź: Tak, nawierzchnia ma być w kolorze ceglasto-czerwonym.
28. Proszę o potwierdzenie, że za termin zakończenia robót budowlanych uznaje się datę pisemnego zgłoszenia wykonawcy Zamawiającemu zakończenia robót.
Odpowiedź: Zamawiający potwierdza, że data zgłoszenia przez wykonawcę gotowości do odbioru jest równoznaczna z terminem wykonania przedmiotu umowy. Zgodnie z § 2 ust. 3 wzoru umowy stanowiącego załącznik nr 7 do Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia, dalej „SIWZ”, Zamawiający uzna za datę skutecznego zakończenia robót budowlanych dla wszystkich etapów dzień zawiadomienia Zamawiającego o gotowości do odbioru w formie pisemnej, z zastrzeżeniem treści § 11 ust. 2 wzoru umowy. Data zawiadomienia, o której mowa w zdaniu poprzedzającym, winna być zgodna z datą wpisu o zakończeniu robót do dziennika budowy. Ponadto zgodnie z § 11 ust. 2 wzoru umowy Wykonawca zobowiązuje się zgłosić w formie pisemnej Zamawiającemu gotowość do odbiorów częściowych i końcowego oraz dokonać stosownych wpisów do dziennika budowy stwierdzających gotowość do odbiorów częściowych robót budowlanych. Zamawiający zastrzega sobie prawo uznania gotowości do odbiorów częściowych robót budowlanych za skuteczną tylko i wyłącznie, jeśli zostanie ona potwierdzona przez Inspektora nadzoru inwestorskiego. Uznanie gotowości odbioru w zakresie robót budowlanych jest warunkiem wyznaczenia przez Zamawiającego terminu rozpoczęcia prac odbiorowych.
29. Proszę o potwierdzenie, że Zamawiający udostepnił całą dokumentację projektową, techniczną niezbędną do wykonania przedmiotu zamówienia oraz że dokumentacja ta jest kompletna o odzwierciedla stan faktyczny w zakresie warunków realizacji zamówienia, zaś brak jakichkowliek dokumentów istotnych dla oceny warunków realizacji Inwestycji nie obciąża Wykonawcy.
Odpowiedź: Zamawiający potwierdza, że załączył do SIWZ całą posiadaną dokumentację projektową i techniczną potrzebną do wykonania przedmiotu zamówienia oraz że dokumentacja ta jest kompletna i odzwierciedla stan faktyczny w zakresie warunków realizacji zamówienia.
30. Proszę o potwierdzenie, że Zamawiający dysponuje wszelkimi wymaganymi prawem decyzjami administracyjnymi oraz uzgodnieniami niezbędnymi w celu wykonania zamówienia, które zachowują ważność na okres zgodny z wymaganym terminem realizacji, a skutki ewentualnych braków w tym zakresie nie obciążają Wykonawcy.
Odpowiedź: Zamawiający wskazuje, że udostępnił Wykonawcom wszelkie posiadane wymagane prawem decyzje administracyjne oraz uzgodnienia potrzebne w celu wykonania zamówienia, które zachowują ważność na okres wykonania zadania.
31. W związku z nieuczciwymi praktykami stosowania do wierzchniej warstwy nawierzchni sportowej pu granulatów z recyklingu barwionych powierzchniowo, proszę o potwierdzenie, że Zamawiający wymaga wykonania wierzchniej warstwy nawierzchni sportowej pu zgodnie z technologią przy użyciu granulatu EPDM z pierwotnej produkcji i nie dopuszcza stosowania barwionych granulatów z recyklingu.
Odpowiedź: Zamawiający wymaga wykonania wierzchniej warstwy nawierzchni sportowej pu zgodnie z załączoną dokumentacją projektową oraz oświadczeniem projektanta z dnia 05.04.2018 r. dotyczącym projektu budowlanego, zapisami zmienionego projektu wykonawczego oraz STWiORB.
przejdź do ogłoszenia