W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Kontakt

Powiat Zduńskowolski

 

ul. Stefana Złotnickiego 25
98-220 Zduńska Wola

 

Tel. sekretariat: 43 823 22 04 
Tel. sekretariat: 43 824 42 10, 43 824 42 11
 
Elektroniczna skrzynka podawcza:  /SPZDW/skrytka
Adres do e-Doręczeń: AE:PL-12298-66747-ICAIV-30

email: starostwo@powiatzdunskowolski.pl
serwis informacyjny: www.powiatzdunskowolski.pl 

 

NIP: 829-16-24-435 REGON: 730 934 795

Decyzja

Zduńska Wola, dnia 27 października 2017 r.

 

Znak sprawy: GN.6820.1.17a.2017

 

D E C Y Z J A

Na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 29 czerwca 1963 r. o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych (Dz. U. z 2016 r., poz. 703), zwana dalej „ustawą zwg.” oraz art. 104 i art. 107 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2017 r., poz. 1257), orzekam:

 

  1. 1.      uznać za mienie gromadzkie nieruchomości położone w obrębie Rębieskie Nowe, gmina Zduńska Wola, oznaczone w ewidencji gruntów jako działki:
  • 90 o pow. 0,90 ha,
  • 118/1 o pow. 0,05 ha,
  • 118/2 o pow. 0,01 ha,
  • 118/3 o pow. 0,16 ha,
  • 118/4 o pow. 0,02 ha,
  • 118/6 o pow. 0,02 ha,
  • 118/8 o pow. 0,06 ha,
  • 118/12 o pow. 0,0038 ha,
  • 118/13 o pow. 0,01 ha,
  • 118/15 o pow. 0,05 ha,
  • 118/17 o pow. 0,34 ha,
  • 225/2 o pow. 0,06 ha,
  • 229 o pow. 0,06 ha,
  • 279/2 o pow. 0,12 ha,
  • 303/1 o pow. 0,07 ha.
  1. 2.      decyzja niniejsza stanowi w oparciu o przepis art. 98 ust. 1 o radach narodowych z dnia 25 stycznia 1958 roku (Dz. U. z 1975 r. Nr 26, poz. 139) podstawę dokonania w księdze wieczystej wpisu własności na rzecz Skarbu Państwa.

 

U Z A S A D N I E N I E

 

            Wójt Gminy Zduńska Wola wnioskiem z dnia 30 maja 2017 r., zwrócił się do Starosty Zduńskowolskiego o wydanie decyzji w sprawie uznania za mienie gromadzkie nieruchomości położone w obrębie Rębieskie Nowe, gmina Zduńska Wola, składające się z działek o obecnych numerach ewidencyjnych: 90, 279/2 i 303/1, które były wykorzystywane jako drogi dojazdowe do pól oraz siedlisk mieszkańców wsi Rębieskie i Rębieskie- Kolonia.

Rozpatrując wniosek Wójta Gminy Zduńska Wola, na wstępie przeprowadzono postępowanie dowodowe, mające na celu ustalenie pochodzenia tych działek.

W toku postępowania ustalono, że od chwili prowadzenia rejestru ewidencji gruntów, tj. od 1964 r., wnioskowane działki nr: 90, 279/2 i 303/1, zostały przypisane do jednostki rejestrowej, gdzie podmiotem władającym było Prezydium Powiatowej Rady Narodowej w Sieradzu – Powiatowy Zarząd Dróg Lokalnych. Jednostka ta obejmowała również działki nr 225 i 229. Działka nr 225/2 została wydzielona w wyniku prac geodezyjnych związanych z zamierzeniem koryta i regulacją rzeki Pichny w 1986 r. Operatem 042.21-2193/09 wykonana została modernizacja ewidencji gruntów obrębu Rębieskie Nowe, w wyniku czego podziałowi uległy działki nr 279 i 303. Podczas kontroli ewidencji gruntów wykazano, że regulacji podlega również działka o numerze 118 określona mianem rowu publicznego przypisana do jednostki rejestrowej, gdzie podmiotem władającym było Prezydium Powiatowej Rady Narodowej w Sieradzu – Referat Wodnych Melioracji. Działka ta w wyniku przeprowadzenia prac wywłaszczeniowych o nazwie „Pratków” w 1986 r. operatem 042.20-401/97 została podzielona, a część z nowoutworzonych działek została przeznaczona pod regulację rzeki Pichny. W roku 1996 operatem 042.21-1137/97 przeprowadzono aktualizację ewidencji gruntów obrębu Rębieskie Nowe, gdzie uznano, że działki nr 118/1, 118/2, 118/3, 118/4, 118/6, 118/8, 118/12, 118/13, 118/15, 118/17 nie stanowią koryta rzeki Pichny, dlatego zostały przypisane do jednostki rejestrowej, gdzie podmiotem władającym jest Gmina Zduńska Wola.  Wszystkie ww. działki wykorzystywane były jako drogi powszechnego korzystania oraz rowy, dlatego wniosek Wójta został rozszerzony o działki nr 118, 225 i 229. Na potwierdzenie wymienionego wyżej zapisu, w zakresie podmiotu władającego nieruchomością brak jest dokumentów, a stan prawny nieruchomości pozostaje do dnia dzisiejszego nieuregulowany.

            Działki nr 90, 118/1, 118/2, 118/3, 118/4, 118/6, 118/8, 118/12, 118/13, 118/15, 118/17, 225/2,  229, 279/2, 303/1 nadal są wykorzystywane jako rowy i drogi powszechnego korzystania, a w ewidencji gruntów podmiotem władającym jest Gmina Zduńska Wola.

            Na okoliczność ustalenia stanu władania i użytkowania gruntów objętych wnioskiem, przeprowadzono postępowanie dowodowe, w postaci przesłuchań świadków.

Zeznania świadków przeprowadzone zostały przez inspektora ds. decyzji środowiskowych i gospodarki przestrzennej Urzędu Gminy Zduńska Wola, w dniu 25 maja 2017 r. Zeznającymi były między innymi osoby, urodzone w latach 40-tych ubiegłego wieku i od urodzenia mieszkające we wsi Rębieskie. Z informacji, jakie pozyskano od świadków wynika, że działki o których mowa we wniosku, wykorzystywane były przez wszystkich mieszkańców wsi jako drogi dojazdowe do pól oraz do siedlisk mieszkańców wsi.

            Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że grunty te można uznać za grunty stanowiące majątek wspólny, przeznaczony do użytku publicznego, bez względu na to czy osoby korzystające z tego majątku są mieszkańcami danej gminy lub miasta i służyły do użytków wszystkich lub pewnej ich części, który zgodnie z przyjętymi unormowaniami prawnymi art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 29 czerwca 1963 r. o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych Dz. U. Nr 28, poz. 169 i ustawą z 25 września 1954 roku o reformie podziału administracyjnego wsi (Dz. U. 43, poz. 191) stał się majątkiem Skarbu Państwa.

Do chwili obecnej przedmiotowe działki są ogólnodostępne dla wszystkich mieszkańców wsi.

Z powyższych ustaleń wynika zatem, że powyższe działki służyły celom społecznym i publicznym, a zatem stanowiły majątek gromadzki.

Do dnia wejścia w życie ustawy z dnia 25 września 1954 r. – o reformie podziału administracyjnego wsi i powołaniu gromadzkich rad narodowych (Dz. U. z 1954 r. Nr 43, poz. 191 ze zm.), istniały gromady, które nie były jednostkami samorządu terytorialnego, ale posiadały osobowość prawną i były podmiotami majątku i dobra gromadzkiego. Po wejściu w życie ww. ustawy w miejsce dotychczasowych gmin i gromad utworzono nowe gromady jako jednostki podziału administracyjnego wsi, a gromadzkie rady narodowe stały się organami władzy państwowej w gromadach. Odpowiednikiem dawnej gromady stała się wieś, która nie miała osobowości prawnej ani zakresu zadań publicznych, a zatem nie mogła stać się następczynią gromady w zakresie praw majątkowych. Dotychczasowe przepisy szczególne dotyczące gromad i gromadzkich rad narodowych miały znaleźć zastosowanie do gmin i gminnych rad narodowych w ustawie z dnia 25 stycznia 1958 r. – o radach narodowych  (Dz. U. z 1975 r.  Nr 26, poz. 139 ze zm.). W art. 98 ust. 2 ustawy o radach narodowych ustalono, że „dotychczasowe mienie gromadzkie staje się mieniem gminnym” i aczkolwiek ustawa nie zawierała wyraźnego postanowienia, że mienie gromadzkie stało się mieniem państwowym, to mienie to traktowała jako własność państwa, pozostającą w dyspozycji organów władzy państwowej – gromadzkich rad narodowych (por. wyrok WSA z dnia 26 listopada 2010 r. II SA/Ke 621/10). Analogiczne stanowisko zajmował Sąd Najwyższy. Wyraźnie je określił w orzeczeniu z dnia 26 marca 1960 r., I CR 535/59 (OSNC 1961, nr 3, poz. 73) stwierdzając, że majątek byłych gromad stał się majątkiem państwa. Sąd Najwyższy wskazał między innymi na to, że całkowita zmiana poprzedniego charakteru gromad pociągnęła za sobą przejście majątku (mienia) gromadzkiego na własność państwa, które reguluje sprawę zarządu tego mienia tak, jak zarządu innego mienia ogólnonarodowego. Nienaruszone pozostały tylko prawa przysługujące mieszkańcom gromad. Stanowisko dotyczące charakteru byłego mienia gromadzkiego, które stało się przedmiotem własności państwowej było konsekwentnie podtrzymywane w późniejszych orzeczeniach i Sąd Najwyższy nigdy od niego nie odstąpił (por. postanowienie z dnia z dnia 18 listopada 1966 r., I CR 629/66, PUG 1967, nr 11, s. 371-372, wyrok z dnia 30 czerwca 1983 r., IV CR 202/83, OSNCP 1984, nr 1, poz. 15, uchwała z dnia 30 października 1986 r., III CZP 67/86, OSNC 1987, nr 11, poz. 171). Taki sam pogląd wyrażał Naczelny Sąd Administracyjny (por. wyrok z dnia 9 września 1987 r., II SA 113/87, ONSA 1987, nr 2, poz. 63).

            Uwzględniając powyższe Starosta Zduńskowolski stwierdził, że dowody zgromadzone w sprawie dają podstawy do ustalenia – na zasadzie art. 8 ust. 1 ustawy o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych – że opisana we wniosku nieruchomość stanowi mienie gromadzkie.

Decyzja niniejsza podlega ogłoszeniu w sposób określony w art. 8 ust. 6 ustawy zwg. Przedmiotowe mienie podlega dalszej regulacji w trybie art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 10 maja 1990 r. – Przepisy wprowadzające ustawę o samorządzie terytorialnym i ustawę o pracownikach samorządowych (Dz. U. z 1990 r. Nr 32, poz. 191 ze zm.), bowiem z dniem 27 maja 1990 r. mienie gminne staje się z mocy prawa mieniem gminy, na której obszarze jest położone, co wymaga potwierdzenia przez Wojewodę w formie decyzji.

Od niniejszej decyzji służy stronom prawo złożenia odwołania do Wojewody Łódzkiego, w terminie 14 dni od daty upływu czternastodniowego ogłoszenia w Urzędzie Gminy Zduńska Wola.

Załączniki

Powiadom znajomego