Znak sprawy: GN.6820.1.9.2017

 D E C Y Z J A

Na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 29 czerwca 1963 r. o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych (Dz. U. z 2016 r., poz. 703), zwana dalej „ustawą zwg.” oraz art. 104
i art. 107 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego
(Dz. U. z 2016 r. poz. 23, z późn. zm.), orzekam

 

  1. 1.      uznać za mienie gromadzkie nieruchomości położone w obrębie Krobanów, gmina Zduńska Wola, oznaczone w ewidencji gruntów jako działki:

nr 239/1 o pow. 0,2949 ha,

nr 240/1 o pow. 0,4968 ha,

nr 241/1 o pow. 0,3228 ha,

nr 242/1 o pow. 0,1382 ha,

nr 243/1 o pow. 0,1263 ha,

nr 244/1 o pow. 0,1978 ha,

nr 245/1 o pow. 0,0628 ha,

nr 249/1 o pow. 0,3187 ha,

nr 250/1 o pow. 0,2245 ha,

nr 251/1 o pow. 0,1357 ha,

nr 252/1 o pow. 0,2704 ha,

nr 253/1 o pow. 0,0224 ha,

nr 254/4 o pow. 0,2862 ha,

nr 255/1 o pow. 0,2402 ha,

nr 256/1 o pow. 0,0544 ha,

nr 257/1 o pow. 0,5199 ha,

nr 265/1 o pow. 0,1726 ha,

nr 266/1 o pow. 0,0809 ha,

nr 288/1 o pow. 0,2899 ha,

nr 292/1 o pow. 0,0446 ha;

  1. 2.      decyzja niniejsza stanowi w oparciu o przepis art. 98 ust. 1 o radach narodowych z dnia 25 stycznia 1958 roku (Dz. U. z 1975 r. Nr 26, poz. 139) podstawę dokonania w księdze wieczystej wpisu własności na rzecz Skarbu Państwa.

 U Z A S A D N I E N I E

             Wójt Gminy Zduńska Wola wnioskiem z dnia 13 marca 2017 r., zwrócił się do Starosty Zduńskowolskiego o wydanie decyzji w sprawie uznania za mienie gromadzkie nieruchomości położonej w obrębie Krobanów, gmina Zduńska Wola, składającej się
z działek o obecnych numerach ewidencyjnych: nr 239/1 o pow. 0,2949 ha, nr 240/1
o pow. 0,4968 ha, nr 241/1 o pow. 0,3228 ha, nr 242/1 o pow. 0,1382 ha, nr 243/1
o pow. 0,1263 ha, nr 244/1 o pow. 0,1978 ha, nr 245/1 o pow. 0,0628 ha, nr 249/1
o pow. 0,3187 ha, nr 250/1 o pow. 0,2245 ha, nr 251/1 o pow. 0,1357 ha, nr 252/1
o pow. 0,2704 ha, nr 253/1 o pow. 0,0224 ha, nr 254/4 o pow. 0,2862 ha, nr 255/1
o pow. 0,2402 ha, nr 256/1 o pow. 0,0544 ha, nr 257/1 o pow. 0,5199 ha, nr 265/1
o pow. 0,1726 ha, nr 266/1 o pow. 0,0809 ha, nr 288/1 o pow. 0,2899 ha, nr 292/1
o pow. 0,0446 ha, które były wykorzystywane jako drogi dojazdowe do pól oraz siedlisk mieszkańców wsi Krobanów oraz rowy.

Rozpatrując wniosek Wójta Gminy Zduńska Wola, na wstępie przeprowadzono postępowanie dowodowe, mające na celu ustalenie pochodzenia tych nieruchomości.

W toku postępowania ustalono, że od chwili prowadzenia rejestru ewidencji gruntów, tj. od 1959 r., działki o ówczesnych nr 239/1, 240/1, 241/1, 242/1, 243/1, 244/1, 245/1, 249/1, 250/1, 251/1, 252/1, 253/1, 254/4, 255/1, 256/1, 257/1, 265/1, 266/1, 288/1 oraz 292/1 zostały przypisane do jednostek rejestrowych, gdzie podmiotem władającym było Prezydium Powiatowej Rady Narodowej w Sieradzu – Wydział Komunikacji oraz Gospodarki Wodnej
i Ochrony Środowiska. Zostało to utrwalone w protokole ustalenia stanu władania gruntami, (k. 79-96) operatu geodezyjnego nr 669.11-26/97. Na potwierdzenie wymienionego wyżej zapisu, w zakresie podmiotu władającego nieruchomością brak jest dokumentów, a stan prawny nieruchomości pozostaje do dnia dzisiejszego nieuregulowany.

Zgodnie z operatem modernizacji ewidencji gruntów, przyjętym do zasobu geodezyjnego
i kartograficznego Powiatowego Ośrodka Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej
w Zduńskiej Woli w 2003 r. za numerem 669.11-1696/03, dokonano precyzyjnego zamierzenia powierzchni działek położonych w obrębie Krobanów, gmina Zduńska Wola
z dokładnością do 1 m2, co wiązało się z dokonaniem zmian w numeracji działek położonych w tym obrębie i tak, działka:

nr 239 otrzymała numer 239/1 o pow. 0,2949 ha,

nr 240 otrzymała numer 240/1 o pow. 0,4968 ha,

nr 241 otrzymała numer 241/1 o pow. 0,3228 ha,

nr 242 otrzymała numer 242/1 o pow. 0,1382 ha,

nr 243 otrzymała numer 243/1 o pow. 0,1263 ha,

nr 244 otrzymała numer 244/1 o pow. 0,1978 ha,

nr 249 otrzymała numer 249/1 o pow. 0,3187 ha,

nr 250 otrzymała numer 250/1 o pow. 0,2245 ha,

nr 251 otrzymała numer 251/1 o pow. 0,1357 ha,

nr 252 otrzymała numer 252/1 o pow. 0,2704 ha,

nr 253 otrzymała numer 253/1 o pow. 0,0224 ha,

nr 254 otrzymała numer 254/4 o pow. 0,2862 ha,

nr 255 otrzymała numer 255/1 o pow. 0,2402 ha,

nr 256 otrzymała numer 256/1 o pow. 0,0544 ha,

nr 257 otrzymała numer 257/1 o pow. 0,5199 ha,

nr 265 otrzymała numer 265/1 o pow. 0,1726 ha,

nr 266 otrzymała numer 266/1 o pow. 0,0809 ha,

nr 288 otrzymała numer 288/1 o pow. 0,2899 ha,

nr 292 otrzymała numer 292/1 o pow. 0,0446 ha.

Na okoliczność ustalenia stanu władania i użytkowania gruntów objętych wnioskiem, przeprowadzono postępowanie dowodowe, w postaci przesłuchań świadków.

Zeznania świadków przeprowadzone zostały przez pracownika ds. decyzji środowiskowych
i gospodarki przestrzennej Urzędu Gminy Zduńska Wola, w dniach 9 i 10 marca 2017 r. Zeznającymi były osoby na stałe mieszkające we wsi, którzy urodzili się w 1950 i 1957 r. Bliscy z rodziny świadków sprawowali urząd sołtysa w latach 80-tych i po roku 2007, stąd sprawy związane z aktywnym życiem społecznym wsi były im znajome. Z informacji, jakie pozyskano od świadków wynika, że działki wymienione w sentencji decyzji, wykorzystywane były przez wszystkich mieszkańców wsi jako drogi dojazdowe do pól oraz ich siedlisk,
a mieszkańcy wsi uczestniczyli również w bieżących naprawach dróg i pomagali w ich utrzymaniu.

            Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że grunty te można uznać za grunty stanowiące majątek wspólny, przeznaczony do użytku publicznego, bez względu na to czy osoby korzystające z tego majątku są mieszkańcami danej gminy lub miasta i służyły do użytków wszystkich lub pewnej ich części, który zgodnie z przyjętymi unormowaniami prawnymi art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 29 czerwca 1963 r. o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych Dz. U. Nr 28, poz. 169 i ustawą z 25 września 1954 roku o reformie podziału administracyjnego wsi (Dz. U. 43, poz. 191) stał się majątkiem Skarbu Państwa.

Do chwili obecnej przedmiotowe działki są ogólnodostępne dla wszystkich mieszkańców wsi.

Z powyższych ustaleń wynika zatem, że powyższe działki służyły celom społecznym
i publicznym, a zatem stanowiły majątek gromadzki.

Do dnia wejścia w życie ustawy z dnia 25 września 1954 r. – o reformie podziału administracyjnego wsi i powołaniu gromadzkich rad narodowych (Dz. U. z 1954 r. Nr 43,
poz. 191 ze zm.), istniały gromady, które nie były jednostkami samorządu terytorialnego, ale posiadały osobowość prawną i były podmiotami majątku i dobra gromadzkiego. Po wejściu
w życie ww. ustawy w miejsce dotychczasowych gmin i gromad utworzono nowe gromady jako jednostki podziału administracyjnego wsi, a gromadzkie rady narodowe stały się organami władzy państwowej w gromadach. Odpowiednikiem dawnej gromady stała się wieś, która nie miała osobowości prawnej ani zakresu zadań publicznych, a zatem nie mogła stać się następczynią gromady w zakresie praw majątkowych. Dotychczasowe przepisy szczególne dotyczące gromad i gromadzkich rad narodowych miały znaleźć zastosowanie do gmin i gminnych rad narodowych w ustawie z dnia 25 stycznia 1958 r. – o radach narodowych (Dz. U. z 1975 r.  Nr 26, poz. 139 ze zm.). W art. 98 ust. 2 ustawy o radach narodowych ustalono, że „dotychczasowe mienie gromadzkie staje się mieniem gminnym”
i aczkolwiek ustawa nie zawierała wyraźnego postanowienia, że mienie gromadzkie stało się mieniem państwowym, to mienie to traktowała jako własność państwa, pozostającą
w dyspozycji organów władzy państwowej – gromadzkich rad narodowych (por. wyrok WSA z dnia 26 listopada 2010 r. II SA/Ke 621/10). Analogiczne stanowisko zajmował Sąd Najwyższy. Wyraźnie je określił w orzeczeniu z dnia 26 marca 1960 r., I CR 535/59 (OSNC 1961, nr 3, poz. 73) stwierdzając, że majątek byłych gromad stał się majątkiem państwa. Sąd Najwyższy wskazał między innymi na to, że całkowita zmiana poprzedniego charakteru gromad pociągnęła za sobą przejście majątku (mienia) gromadzkiego na własność państwa, które reguluje sprawę zarządu tego mienia tak, jak zarządu innego mienia ogólnonarodowego. Nienaruszone pozostały tylko prawa przysługujące mieszkańcom gromad. Stanowisko dotyczące charakteru byłego mienia gromadzkiego, które stało się przedmiotem własności państwowej było konsekwentnie podtrzymywane w późniejszych orzeczeniach i Sąd Najwyższy nigdy od niego nie odstąpił (por. postanowienie z dnia z dnia 18 listopada 1966 r., I CR 629/66, PUG 1967, nr 11, s. 371-372, wyrok z dnia 30 czerwca 1983 r., IV CR 202/83, OSNCP 1984, nr 1, poz. 15, uchwała z dnia 30 października 1986 r., III CZP 67/86, OSNC 1987, nr 11, poz. 171). Taki sam pogląd wyrażał Naczelny Sąd Administracyjny (por. wyrok z dnia 9 września 1987 r., II SA 113/87, ONSA 1987, nr 2, poz. 63).

            Uwzględniając powyższe Starosta Zduńskowolski stwierdził, że dowody zgromadzone w sprawie dają podstawy do ustalenia – na zasadzie art. 8 ust. 1 ustawy o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych – że opisana we wniosku nieruchomość stanowi mienie gromadzkie.

Decyzja niniejsza podlega ogłoszeniu w sposób określony w art. 8 ust. 6 ustawy zwg. Przedmiotowe mienie podlega dalszej regulacji w trybie art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 10 maja 1990 r. – Przepisy wprowadzające ustawę o samorządzie terytorialnym i ustawę
o pracownikach samorządowych (Dz. U. z 1990 r. Nr 32, poz. 191 ze zm.), bowiem
z dniem 27 maja 1990 r. mienie gminne staje się z mocy prawa mieniem gminy, na której obszarze jest położone, co wymaga potwierdzenia przez Wojewodę w formie decyzji.

Od niniejszej decyzji służy stronom prawo złożenia odwołania do Wojewody Łódzkiego, w terminie 14 dni od daty upływu czternastodniowego ogłoszenia w Urzędzie Gminy Zduńska Wola.



Załączniki:

Decyzja Krobanów