Wydział Finansowo-Księgowy
XML A pomniejsz czcionkę A standardowy rozmiar A powiększ czcionkęTreść
Zadania Wydziału Finansowo – Księgowego
Wydział Finansowo – Księgowy prowadzi sprawy związane z opracowywaniem projektu budżetu Powiatu Zduńskowolskiego, zapewnia obsługę finansowo-księgową budżetu i Starostwa, w tym zespołu ds. orzekania o niepełnosprawności oraz innych jednostek wg. decyzji Zarządu np. środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, Powiatowego Zarządu Dróg, Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych, organizuje i nadzoruje prawidłowość prowadzenia rachunkowości przez jednostki organizacyjne Powiatu, sporządza sprawozdania finansowe, budżetowe oraz sprawozdania z zakresu pomocy publicznej i środków trwałych, zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa.
Do podstawowych zadań Wydziału należy w szczególności:
1) Realizowanie polityki pieniężnej Powiatu, zgodnie z obowiązującymi przepisami i zasadami
w zakresie:
a) Organizowania, sporządzania, przyjmowania, obiegu, archiwizowania i kontroli dokumentów w sposób zapewniający:
- właściwy przebieg operacji gospodarczych,
- sporządzanie kalkulacji wyników kosztów wykonanych oraz sprawozdawczości finansowej.
b) Organizowania bieżącego i prawidłowego prowadzenia księgowości Starostwa ( jednostki budżetowej), w tym zespołu ds. orzekania o niepełnosprawności, budżetu Powiatu oraz innych jednostek wg. decyzji Zarządu.
c) Sporządzanie sprawozdawczości i informacji finansowej dla organów nadzoru oraz Rady
i Zarządu,
d) Nadzorowanie całokształtu pracy z zakresu rachunkowości, wykonywanych przez poszczególne komórki organizacyjne Starostwa oraz powiatowe jednostki organizacyjne.
2) Prowadzenie gospodarki finansowej Powiatu, zgodnie z obowiązującymi zasadami, polegające w szczególności na:
a) Współdziałaniu z bankami w celu pozyskiwania kredytów, lokowania wolnych środków budżetowych oraz emisji obligacji,
b) Wykonaniu dyspozycji środkami pieniężnymi zgodnie z przepisami dotyczącymi zasad wykonania budżetu oraz gospodarki środkami pieniężnymi funduszy i innych będących
w administracji Powiatu,
c) Zapewnieniu prawidłowiej realizacji kontroli wewnętrznej w zakresie kontroli uprzedniej
i bieżącej, polegającej na ocenie zgodności z prawem oraz celowości projektów umów oraz porozumień mogących spowodować powstanie zobowiązań finansowych ze szczególnym uwzględnieniem zapisów ustawy o finansach publicznych oraz ustawy o zamówieniach publicznych, a także uprzedniej, bieżącej i następczej kontroli funkcjonalnej w zakresie wykonywania planów finansowych Starostwa oraz formalno – rachunkowej roli dokumentów dotyczących wykonywania planów finansowych jednostek oraz ich zmian,
d) Opracowywaniu projektów przepisów wewnętrznych wydawanych przez powiat, dotyczących prowadzenia rachunkowości.
3) Wykonywanie całokształtu prac związanych z opracowywaniem budżetu Powiatu i jego zmianami;
4) Wykonywanie zbiorczych i bieżących sprawozdań z wykonywania budżetu oraz ich analiza;
5) Nadzorowanie prawidłowości opracowywania i zatwierdzania planów finansowych jednostek organizacyjnych powiatu;
6) Współdziałanie z wydziałami merytorycznymi i nadzór nad działaniami windykacyjnymi należności Starostwa, Skarbu Państwa oraz budżetu Powiatu;
7) Prowadzenie dokumentacji płacowej i dokumentacji związanej z systemem ubezpieczeń społecznych oraz pracowników Starostwa oraz innych jednostek wg. wskazań Zarządu np. Powiatowego Zarządu Dróg, a także prowadzenie dokumentacji dotyczącej wypłat diet dla radnych;
8) Prowadzenie dokumentacji dotyczącej rozliczeń z organami skarbowymi oraz współdziałanie
z bankami;
9) Prowadzenie obsługi finansowej realizowanych inwestycji;
10) Przygotowanie i rozliczanie przeprowadzonej inwentaryzacji wraz z wyceną aktywów
i pasywów Starostwa, budżetu Powiatu i pozostałych jednostek, dla których sprawowana jest przez Wydział obsługa finansowo – księgowa.
Zakresy obowiązków pracowników Wydziału Finansowo - Księgowego
Anna Królikowska -Skarbnik
Pokój 3 A
Tel. 43 824 42 15
mail: skarbnik@powiatzdunskowolski.pl
Wykonywane czynności:
- Prowadzenie rachunkowości budżetu Powiatu Zduńskowolskiego i Powiatowego Zarządu Dróg
- Wykonanie dyspozycji środkami pieniężnymi
- Dokonywanie wstępnej kontroli zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym
- Dokonywanie wstępnej kontroli kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych a w szczególności:
- opracowywanie projektu budżetu Powiatu,
- dokonywanie wstępnej kontroli dokumentów dotyczących wykonania budżetu oraz jego zmian,
- sporządzanie okresowych analiz i zbiorczych sprawozdań z wykonania budżetu,
- nadzorowanie gospodarowania środkami budżetowymi przez jednostki organizacyjne Powiatu,
- przeprowadzenie kontroli finansowych: wstępnej i bieżącej, współpraca przy kontroli następczej,
- organizowanie obiegu dokumentów finansowych w Starostwie,
- nadzorowanie prowadzenia ewidencji majątku Powiatu,
- wykonywanie innych zadań przewidzianych w przepisach szczegółowych,
- nadzorowanie pracy Wydziału Finansowo – Księgowego.
Marta Paprzycka - p.o Kierownik referatu ds. finansowo – księgowych
Główny księgowy Starostwa Powiatowego
Pokój 3 B
Tel. 43 824 42 36
mail: M.Paprzycka@powiatzdunskowolski.pl
Wykonywane czynności:
- Nadzór nad prawidłowym prowadzeniem rachunkowości Starostwa Powiatowego zgodnym z obowiązującymi przepisami.
- Nadzór nad prawidłową realizacją budżetu powiatu.
- Nadzór nad sprawozdawczością z realizacji planu dochodów i wydatków budżetu powiatu, Starostwa i Powiatowego Zarządu Dróg.
- Okresowa kontrola ewidencji i instrukcji druków ścisłego zarachowania.
- Dekretowanie bezgotówkowych dowodów księgowych zewnętrznych otrzymanych przy wyciągach bankowych dla potrzeb ewidencji budżetu i jednostki oraz sprawdzanie pod względem formalno rachunkowym stanu gotówki figurującej na wyciągu bankowym jednostki i budżetu.
- Sprawdzanie dokumentów księgowych pod względem formalno -rachunkowym.
- Prowadzenie postępowania administracyjnego i przygotowywanie decyzji w sprawach indywidualnych oraz wykonywanie zadań wynikających z przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji, a także windykacja należności Starostwa, Powiatowego Zarządu Dróg, Skarbu Państwa – za wyjątkiem należności Skarbu Państwa wynikających z Ustawy o gospodarce nieruchomościami w oparciu o obowiązujące podstawy prawne.
- Sprawdzanie pod względem rachunkowym prawidłowości sporządzanych raportów kasowych oraz dekretacji dokumentów kasowych.
- Sporządzanie sprawozdań finansowych Starostwa Powiatowego i Powiatowego Zarządu Dróg.
Beata Barton - Główny specjalista
Pokój 3 B
Tel. 43 824 42 37
Wykonywane czynności:
- Analiza realizacji zadań inwestycyjnych oraz zadań z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej pod kątem zabezpieczenia środków i czuwania nad prawidłowością wykonywania harmonogramu i przepływów pieniężnych wynikających z zawartych umów.
- Sporządzanie kwartalnych i rocznych zbiorczych sprawozdań budżetowych powiatu z wykorzystaniem Informatycznego Systemu Zarządzania Budżetami Jednostek Samorządu Terytorialnego BeSTi@.
- Sporządzanie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych posiadających osobowość prawną w zakresie operacji finansowych.
- Opracowywanie projektu budżetu powiatu w zakresie zadań inwestycyjnych, zadań realizowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej, udzielanych dotacji oraz w zakresie dochodów i wydatków związanych ze szczególnymi zasadami wykonywania budżetu powiatu wynikającymi z odrębnych ustaw.
- Opracowywanie wieloletniej prognozy finansowej i jej zmiany zgodnie z zapisami ustawy o finansach publicznych.
- Sporządzanie uchwał Rady Powiatu w zakresie zmian w budżecie powiatu.
- Sporządzanie w części dotyczącej zadań inwestycyjnych, zadań realizowanych
z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej, udzielanych dotacji,
dochodów i wydatków związanych ze szczególnymi zasadami wykonywania budżetu powiatu wynikającymi z odrębnych ustaw oraz w zakresie wieloletniej prognozy finansowej informacji opisowej półrocznej oraz sprawozdania rocznego z wykonania budżetu powiatu na podstawie sprawozdań jednostkowych, zbiorczych oraz informacji przedstawionych przez wydziały merytoryczne oraz jednostki organizacyjne. - Sporządzanie kwartalnych i rocznych informacji wynikających z ustawy o finansach publicznych oraz przyjętych Uchwał Rady Powiatu (w tym sprawozdanie w zakresie udzielenia ulg w spłacie należności).
- Sporządzanie i przekazywanie sprawozdań o udzielonej pomocy publicznej
z wykorzystaniem aplikacji SHRIMP – na podstawie przedkładanych sprawozdań jednostkowych z jednostek organizacyjnych oraz wydziałów merytorycznych. - Sporządzanie i przekazywanie sprawozdań w zakresie zaległości
w regulowaniu należności należnych powiatowi (rocznie). - Przygotowanie i realizacja przetargów na bankową i kredytową obsługę budżetu powiatu, emisję obligacji.
- Sporządzanie i przekazywanie łącznych sprawozdań finansowych (w tym również bilansu skonsolidowanego).
- Sporządzanie i przekazywanie danych wynikających z uchwał Rady Powiatu oraz Zarządu Powiatu przez System Zarządzania Budżetami Jednostek Samorządu Terytorialnego BeSTi@ ( tym również uchwały budżetowej i jej zmian).
Joanna Kulma wz Agnieszka Borkowska - Inspektor
Pokój 3 B
Tel. 43 824 42 37
Wykonywane czynności:
- Analiza realizacji planów finansowych jednostek organizacyjnych powiatu i Starostwa Powiatowego na podstawie przedkładanych sprawozdań budżetowych jednostkowych.
- Sporządzanie informacji kwartalnej o wykorzystaniu dotacji celowych z budżetu państwa oraz realizacji dochodów wynikających z wykonywania zadań zleconych powiatu oraz ich terminowe przekazywanie do Urzędu Wojewódzkiego w Łodzi.
- Sporządzanie miesięcznych, kwartalnych i rocznych zbiorczych sprawozdań budżetowych powiatu.
- Opracowywanie planów finansowych poszczególnych jednostek organizacyjnych powiatu oraz Starostwa Powiatowego na podstawie przyjętego budżetu powiatu, a także bieżąca jego aktualizacja, generowanie planów finansowych w systemie SIGID oraz informowanie podległych jednostek organizacyjnych i wydziałów merytorycznych o zaistniałych zmianach.
- Sporządzanie uchwał Zarządu Powiatu w zakresie zmian w budżecie powiatu.
6. Opracowywanie projektu budżetu powiatu na podstawie złożonych i przyjętych przez Zarząd Powiatu projektów planów jednostkowych, w tym:
- opracowanie terminarza prac nad projektem budżetu powiatu,
- przekazywania jednostkom organizacyjnym i wydziałom merytorycznym wytycznych
w zakresie sporządzania projektów planów finansowych,
- sprawdzanie przedkładanych projektów planów finansowych pod względem rachunkowym, zgodności z obowiązującymi przepisami prawnymi oraz zgodności
z wytycznymi Zarządu Powiatu,
- sporządzanie zbiorczego zestawienia projektu budżetu w zakresie danych finansowych-
w oparciu o przedłożone projekty planów finansowych,
- dokonywanie zmian w ww. zestawieniu na podstawie weryfikacji prowadzonej przez Zarząd Powiatu,
- sporządzenie ostatecznego projektu budżetu powiatu wraz z częścią opisową
i wymaganymi załącznikami i przedstawienie powyższego Radzie Powiatu i Regionalnej Izbie Obrachunkowej,
- przekazanie jednostkom organizacyjnym oraz wydziałom merytorycznym informacji
o ostatecznych kwotach dochodów i wydatków wynikających z przyjętego przez Zarząd Powiatu projektu budżetu.
- Opracowywanie harmonogramu realizacji dochodów i wydatków budżetu powiatu na podstawie harmonogramów jednostkowych oraz dokonywanie zmian i informowanie o ich wprowadzeniu jednostek organizacyjnych i wydziałów merytorycznych.
- Sporządzanie informacji opisowej półrocznej oraz sprawozdania rocznego z wykonania budżetu powiatu na podstawie sprawozdań jednostkowych, zbiorczych oraz informacji przedstawionych przez wydziały merytoryczne oraz jednostki organizacyjne.
- Sporządzanie informacji o stanie mienia komunalnego.
- Sporządzanie i przekazywanie sprawozdań o udzielonej pomocy de minimis
w rolnictwie i rybołówstwie oraz informacji o nieudzieleniu takiej pomocy na podstawie przedkładanych sprawozdań jednostkowych z jednostek organizacyjnych oraz wydziałów merytorycznych. - Sporządzanie wymaganych uchwał Rady i Zarządu Powiatu w programie – Edytor Aktów Prawnych XML.
- Współdziałanie z powiatowymi służbami, inspekcjami i strażami w zakresie przygotowania realizacji budżetu oraz bieżącego zabezpieczenia środków finansowych.
Paulina Stępińska wz Anna Kurzawa– Podinspektor
Pokój 3 B
Tel. 43 824 42 36
Wykonywane czynności:
- Analiza realizacji planów finansowych jednostek organizacyjnych powiatu na podstawie przedkładanych sprawozdań budżetowych jednostkowych.
- Sporządzanie sprawozdań budżetowych Starostwa na podstawie danych otrzymanych ze stanowisk księgowych.
- Uzgodnienie, weryfikowanie i przekazywanie zbiorczych – okresowych i rocznych sprawozdań budżetowych.
- Uzgodnienie i weryfikowanie sprawozdań finansowych jednostek.
- Sporządzanie bieżącej korespondencji dotyczącej Wydziału.
- Sporządzanie zbiorczej deklaracji VAT 7 Powiatu Zduńskowolskiego oraz korekt z tym związanych
- Współdziałanie w zakresie przygotowywania wystąpień do Ministerstwa Finansów w zakresie wydania interpretacji indywidualnych dla Powiatu
- Okresowo księgowanie wyciągów i innych dowodów księgowych Starostwa
- Przygotowywanie dokumentacji wydziału celem przekazania do archiwum zakładowego
Dorota Pilecka – Księgowa
Pokój 3 C
Tel. 43 824 42 34
Wykonywane czynności:
- Prowadzenie kont bilansowych i pozabilansowych budżetu powiatu.
- Dekretowanie dokumentów księgowych otrzymanych z wyciągiem bankowym dla potrzeb ewidencji budżetu powiatu.
- Bieżące dokonywanie zapisów i analizy na kontach analitycznych budżetu powiatu.
- Analiza i realizacja dyspozycji przekazania środków finansowych podległym jednostkom.
- Prowadzenie rejestru przyjętych dyspozycji przelewu środków pieniężnych.
- Prowadzenie dokumentacji dotyczącej ewidencji druków ścisłego zarachowania.
- Przyjmowanie od podległych jednostek sprawozdań okresowych i sprawdzanie prawidłowości sporządzenia ich pod względem formalno-rachunkowym. Dokonywanie w okresach sprawozdawczych przeksięgowań dochodów i wydatków na podstawie sprawozdań Rb 27 S i Rb 28 -S.
- Sporządzanie sprawozdań budżetowych miesięcznych i kwartalnych z operacji na rachunkach budżetu powiatu.
- Sporządzanie protokołów weryfikacji składników aktywów i pasywów na koniec roku budżetowego oraz sporządzanie bilansu z wykonania budżetu powiatu.
- Obsługa finansowo księgowa rachunku dochodów budżetu państwa związanych z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego.
11. Opracowywanie sprawozdań dotyczących realizacji dochodów powiatu, należności, zobowiązań i stanu środków na rachunkach bankowych.
Małgorzata Stępień - Specjalista
Pokój 21
Tel. 43 824 42 18
mail: m.stepien@powiatzdunskowolski.pl
Wykonywane czynności:
- Sporządzanie list płac dla pracowników Starostwa, Powiatowego Zarządu Dróg, członków Rady i Zarządu Powiatu.
- Przygotowywanie do wypłaty dokumentów dotyczących umów zlecenia i umów o dzieło.
- Rozliczanie list płac z wyliczaniem zasiłku.
- Prowadzenie rocznych kart wynagrodzeń dla pracowników.
- Sporządzanie dokumentacji rozliczeniowej do pobranych składek ubezpieczeniowych
i terminowe przekazywanie jej do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. - Sporządzanie i rozliczanie dokumentów podatkowych na potrzeby Urzędu Skarbowego
- Wystawianie zaświadczeń o wynagrodzeniach.
- Prowadzenie postępowania administracyjnego i przygotowywanie decyzji w sprawach indywidualnych oraz wykonywanie zadań wynikających z przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji, a także windykacja należności Starostwa, Powiatowego Zarządu Dróg, Skarbu Państwa – za wyjątkiem należności Skarbu Państwa wynikających z Ustawy o gospodarce nieruchomościami w oparciu o obowiązujące podstawy prawne.
Halina Krata- Specjalista
Pokój 3 C
Tel. 43 824 42 34
Wykonywane czynności:
- Prowadzenie dla Starostwa i Powiatowego Zarządu Dróg ewidencji syntetycznej i analitycznej środków trwałych, pozostałych środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych, naliczanie ich umorzenia oraz współdziałanie z Wydziałem Organizacyjnym w zakresie prawidłowej gospodarki i ewidencji środków trwałych.
- Obsługa finansowo -księgowa dochodów z tytułu udostępniania zasobu geodezyjnego,
- Obsługa finansowo-księgowa środków z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych,
- Przygotowywanie danych do sprawozdania F-03 dla Głównego Urzędu Statystycznego,
- Obsługa finansowo-księgowa należności budżetowych z tytułu zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego.
Elżbieta Kacpura-Biniek - Pracownik I stopnia
Pokój 3 C
Tel. 43 824 42 33
Wykonywane czynności:
- Obsługa finansowo-księgową Starostwa Powiatowego – jednostki budżetowej polegająca na:
- sprawdzaniu pod względem formalno – rachunkowym dokumentów księgowych
- sprawdzaniu, czy dysponowane środki nie spowodują przekroczenia planu wydatków
- dekretowaniu bezgotówkowych dowodów księgowych zewnętrznych, otrzymanych przy wyciągach bankowych dotyczących dochodów i wydatków Starostwa Powiatowego
- przypisywaniu należności i odsetek stanowiących dochody budżetu Starostwa
- terminowym odprowadzaniu dochodów uzyskanych w Starostwie na rachunek budżetu powiatu
- dekretowaniu i bieżącym dokonywaniu zapisów w urządzeniach księgowych oraz analizowaniu stanu należności, zobowiązań, planu realizacji dochodów i wydatków budżetu
- rozliczaniu delegacji służbowych
- informowaniu stanowiska ds. windykacji należności o konieczności wszczęcia działań wobec dłużników zalegających ze spłatą należności
- sporządzaniu sprawozdań budżetowych
- sporządzaniu informacji z zakresu planowania i sprawozdawczości
- sporządzaniu protokołów weryfikacji składników aktywów i pasywów na koniec roku budżetowego.
2. Prowadzenie rejestru zawartych umów dotyczących realizacji wydatków Starostwa
Martyna Koper - Referent
Pokój 3 C
Tel. 43 824 42 35
Wykonywane czynności:
- Bieżące uzgadnianie dochodów zrealizowanych w Wydziale Komunikacji i Wydziale Architektury z wyciągiem bankowym Starostwa
- Obsługa finansowo-księgowa Powiatowego Zarządu Dróg (PZD) polegająca na:
- sprawdzaniu pod względem formalno – rachunkowym dokumentów księgowych
- sprawdzaniu, czy dysponowane środki nie spowodują przekroczenia planu wydatków
- dekretowaniu bezgotówkowych dowodów księgowych zewnętrznych, otrzymanych przy wyciągach bankowych dotyczących dochodów i wydatków jednostki
- przypisywaniu należności i odsetek stanowiących dochody budżetu PZD
- dekretowaniu i bieżącym dokonywaniu zapisów w urządzeniach księgowych oraz analizowaniu stanu należności, zobowiązań, planu realizacji dochodów i wydatków jednostki
- informowaniu stanowiska ds. windykacji należności o konieczności wszczęcia działań wobec dłużników zalegających ze spłatą należności
- sporządzaniu informacji z zakresu sprawozdawczości
- prowadzenie rejestru zawartych umów dotyczących realizacji wydatków
- Obsługa finansowo – księgowa sum depozytowych Starostwa i PZD
- Obsługa finansowo – księgowa Funduszu Pracy
- Prowadzenie rejestru dyspozycji, not księgowych oraz przyjmowanie faktur i dyspozycji wpływających do Wydziału
- Współudział przy opracowywaniu przepisów wewnętrznych ( instrukcje, zarządzenia),
- Przygotowywanie dokumentacji wydziału celem przekazania do archiwum zakładowego
Mirosława Piegat – Księgowa
Pokój 3 C
Tel. 43 824 42 35
Wykonywane czynności:
- Prowadzenie podręcznej kasy na potrzeby Starostwa,
- Dekretowanie dowodów kasowych,
- Okresowe sporządzanie raportów kasowych,
- Sporządzanie przelewów środków budżetowych, funduszy celowych, do dokumentów realizowanych w formie bezgotówkowej,
- Współpraca z bankiem obsługującym rachunki powiatu
- Obsługa finansowo-księgowa Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych Starostwa i Powiatowego Zarządu Dróg
- Prowadzenie dokumentacji dotyczącej podatku VAT Starostwa i Powiatowego Zarządu Dróg w szczególności:
- rejestru sprzedaży,
- rejestru zakupu,
- miesięcznej deklaracji rozliczeniowej,
- przelewu środków do Urzędu Skarbowego
- wewnętrznych rozksięgowań.